Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Logik for sprogbegyndere
Lille albanske Mergun i 1. klasse har mange timer hos mig i sprogcentret. I går spurgte jeg ham: 'Hvor gammel er du egentlig, Mergun?' Han sendte mig et ekstra blik og gav følgende overraskende svar: 'Jeg er ikke gammel. Det er dig, der er'.
The dialectman writes a stile
At rette engelske stile er for mig fortid. Som noget savn føles det ikke. Det lykkedes ærlig talt aldrig at bryde min åndssvage vane med at gemme de svære til sidst - de ulæselige og de uforståelige. Kombinationen til allersidst. Ud på de små timer sad jeg således alt for længe og funderede over følgende passage: 'We played handball in the Skalleruphall, first heated I up and I stood in dialect the whole afternoon . . .'
Omsider løstes gåden. Selvfølgelig! Dialect lig med mål.
Bare han nu kommer op i tide
Rene i 4. klasse: 'Hvis jeg ikke kommer tidligt nok op om morgenen til at se tegnefilm i fjernsynet, inden jeg skal i skole, har jeg det faktisk dårligt med mig selv resten af dagen'.
Sådan
Som yngre lærer beklagede jeg mig ved et forældremøde over klassens opførselsproblemer og afslappede holdning til pligtens nødvendighed. Næste dag råbte en lille pige hen ad den lange gang af sine lungers fulde: 'Er det virkelig rigtigt, at du slet ikke kan styre min storebrors klasse?'
Viljen ser Vorherre på
I kristendomstimen blev 2. klasse opfordret af læreren til at tegne noget virkelig sørgeligt. Jimmy tegner sit eget gravsted, hvor gravstenen bærer følgende præcise indskrift:
'Her hviler Jimmy. Tak for sidst'.
Endelig fred
Lærer: 'Hvorfor tror I det hedder Stillehavet?'
Elev i 3. klasse: 'Fordi der ikke ligger byer derude'.
Else