Folkeskolens opfyldelse af formålet

Offentliggjort

ForholdBefolkningenFolkeskoleforældrePrivatskoleforældreGive eleverne de nødvendige kundskaber og færdigheder0,30,6-0,2Give eleverne gode arbejdsmetoder0,30,60Udvikle elevernes evne til at udtrykke sig0,60,80Tilgodese alle sider af den enkelte elevs personlige udvikling-0,30-0,7Udvikle elevernes selvstændighed og selvtillid0,40,6-0,4Give eleverne lyst til at lære mere0,30,6-0,3Give eleverne mulighed for at gå i dybden00,3-0,3Stimulere elevernes fantasi0,40,6-0,2Få eleverne til at være aktive i undervisningen0,20,5-0,3Gøre eleverne fortrolige med dansk kultur0,30,4-0,1Give eleverne en god forståelse for andre kulturer end deres egen0,40,4-0,1Forberede eleverne til demokratiets pligter og rettigheder0,20,30Vænne eleverne til medbestemmelse og medansvar0,50,70Give eleverne respekt for menneskets ansvar for natur og miljø0,710,3Skemaet viser folkeskolens evner til at opfylde kravene i skolelovens formålsparagraf, som de vurderes af henholdsvis den samlede befolkning, forældre med børn i folkeskolen og forældre med børn i privatskole.

Kilde: 'Forventningsundersøgelse - folkeskolen i søgelyset', PA Consulting Group for Undervisningsministeriet.

Befolkningen:

Folkeskolen er bedst til at lære eleverne at regne og til at formidle viden om, hvad der er sundt og godt.

Skolen er dårligst til at lære eleverne historie og geografi

Folkeskolens forældre:

Skolen er dårligst til at lære eleverne at bruge informationsteknologien som dagligt værktøj og til at forberede dem til gymnasium og erhvervsskole

Privatskoleforældre:

Folkeskolen er dårligst til at give eleverne viden om god kulturel udvikling og om historie og geografi

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.