Problemer med børn og unges misbrug af mobil og internet må ikke overskygge kommunikations­teknologiens store fordele, sagde europakommissær Viviane Reding ved lanceringen af et nyt website

Lærere får hjælp til at forebygge misbrug af net og mobil

Elevers brug og misbrug af nye kommunikationsteknologier bekymrer lærerne. En ny europæisk hjemmeside hjælper til med at vejlede i sikker færden i cyberspace

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medierne beretter ofte om børn, der udsættes for pornografiske eller andre upassende billeder, når de bruger nettet. Eller at de selv udleverer deres privatliv på en upassende måde. Om elever, der sviner deres lærere til på diverse internetfora. Og om børn, der mobber hinanden over mobiltelefonen.

Børn og unge opfører sig nogle gange på en helt anden måde i cyberspace, end de nogensinde kunne finde på i den fysiske verden, lyder det blandt andet fra antimobbekonsulenter og fra lærere, der har oplevet, at mobiltelefoner og net misbruges til for eksempel mobning og tilsvininger.

Men heldigvis bliver nye kommunikationsteknologier også brugt på positive måder. Og flere aktører er enige om, at der skal ydes en indsats for, at teknologien bruges uden at misbruges. 14 europæiske it- og mobilvirksomheder er derfor gået sammen om at lancere et website, hvor lærere kan hente inspiration og redskaber til at vejlede elever i at undgå misbrug og fremme den gode og givtige brug af nye kommunikationsteknologier. Det skete for nylig ved et arrangement i Bruxelles, hvor de 14 virksomheder var repræsenteret.

»Som virksomhed, der tjener penge på at udvikle kommunikationsteknologier, føler vi et ansvar for, at de også bruges på en god måde«, siger Microsofts chef for uddannelsesinitiativer i Vesteuropa, Kirsten Panton.

Indholdet er inspireret af lærere

Ud over Microsoft er også aktører som Google, Facebook, Myspace, Orange og Yahoo med i sammenslutningen, som har lanceret TeachToday.eu

Siden findes på engelsk, tysk, spansk, fransk, italiensk, hollandsk og tjekkisk. Kirsten Panton håber, at den på et tidspunkt også bliver oversat til dansk, men Microsofts engagement vil først og fremmest være i forhold til at udvikle indholdet.

Hjemmesiden er udarbejdet i et tæt samarbejde med European Schoolnet, et netværk af 28 europæiske undervisningsministerier.

»Det har været meget værdifuldt at arbejde sammen med European Schoolnet, der til daglig kommunikerer med lærere. Netværket har stillet et lærerforum til rådighed, som har kunnet fortælle om, hvilke problemer og bekymringer lærerne oplever i forhold til nye kommunikationsteknologier. Lærerne har givet udtryk for et meget stort behov for materiale, som de kan bruge til undervisningen i sikker brug af net og mobiltelefoner«, siger Kirsten Panton.

Education International bekræfter, at lærere oplever elevernes brug af internet og mobiltelefoner som en udfordring.

»Lærerorganisationer over hele verden er bekymrede over brugen af mobiltelefoner og internet. Især i forhold til internetmobning og emner som privatliv og sikkerhed«, siger kommunikationskoordinator i Education International, Nancy Knickerbocker. Hun har dog ikke set det nye website og kan derfor ikke forholde sig til, om siden kan afhjælpe lærernes bekymringer.

En brugbar opslagstavle

Kirsten Panton fra Microsoft håber, at lærerne kan bruge siden som en opslagstavle med gode råd om sikkerhed og positiv anvendelse af teknologi i undervisningen. Siden indeholder blandt andet ordforklaringer til diverse begreber, som man møder i cyberspace, forslag til undervisningsforløb, som er produceret af lærere, og gode råd til, hvordan man forebygger og griber ind over for internetmobning.

»Websitet tilbyder oplysninger om teknologien direkte fra industrien, som udbyder den. Når 14 virksomheder med et stort ego, og som normalt er hinandens største konkurrenter, skal samarbejde, så betyder det, at vi virkelig holder hinanden i ørerne, så sitet hele tiden er up to date«, siger hun.

Flere af repræsentanterne talte ved lanceringen om, at der i forhold til kommunikationsteknologier er en videnskløft mellem forældre og børn og mellem lærere og elever. Ny teknologi er en langt mere selvfølgelig del af børn og unges hverdag. De bruger mobiltelefoner og sociale netværk på internettet på måder, som voksne, der ikke er vokset op med teknologien, slet ikke kan forestille sig. Derfor kan det være svært for forældre og lærere at vejlede i sikker brug af de nye teknologier. Og det er den situation, virksomhederne bag TeachToday.eu ønsker at ændre ved at give lærerne det fornødne kendskab til at kunne vejlede i brugen af teknologi.

Ifølge Janice Richardson, som er projektleder og arbejder med internetsikkerhed i European Schoolnet, kan hjemmesiden netop ruste lærere til dette.

»Denne hjemmeside er et svar på den efterspørgsel, som vi ofte hører fra uddannelsesmiljøet. Siden kan holde lærere opdaterede i forhold til, hvad de behøver at vide for at vejlede eleverne i at bruge teknologi på en god måde«, siger hun.

Givtigt partnerskab mellem industri og skoler

Det er et kvalitetsstempel, at European Schoolnet har været med til at udvikle siden, mener skoleleder på Woluwé-skolen, en af de europæiske skoler i Bruxelles, Richard Galvin. Samarbejdet sikrer, at sitet ikke kun er et reklamestunt, men at det også er pædagogisk i orden og kan bruges i undervisningen.

Desuden mener han, at websitet viser, at der er opstået et nyt samarbejde mellem skoleverdenen og industrien.

»Industrien og skolerne er partnere nu, og vi er ikke længere kun på jagt efter gratis musemåtter. Hvis vi kan etablere et samarbejde, hvor uddannelse påvirker udviklingen af teknologi og den måde, som teknologi bruges på, så har vi opnået et samarbejde, som vi aldrig har haft før. Skoler behøver ikke teknologi for at undervise, men vi håber, at teknologien kan gøre undervisningen bedre. Vi behøver ikke teknologi så meget, som industrien har brug for, at vi bruger teknologi. Hvis man ser det fra den vinkel, så er skoler og uddannelser i førersædet, og vi vil styre mod forandring. Jeg tror, det er det, der er ved at ske nu«, siger Richard Galvin til Folkeskolen.

Det er brugen, der er problemet

Arrangementets gæstetaler var europakommissær for informationssamfund og medier, Viviane Reding. Hun talte for, at de problemer, der kan være med brugen af teknologi, ikke må overskygge teknologiens store fordele.

»Det er første gang i en menneskealder, at den yngre generation ved mere end den ældre, at eleverne ved mere end lærerne, og det er ikke særligt betryggende for lærerne. Men ikke desto mindre er det en situation, som vi bør gøre til en fordel«, sagde hun.

Det kan gøres ved at ruste lærerne til at kunne vejlede i god og sikker brug af teknologi, mener hun. Lærerne skal lære problemerne at kende, vide, hvordan de identificerer dem, og have kendskab til, hvordan man håndterer dem. TeachToday.eu er netop et forsøg på at støtte lærerne på den måde, mener hun.

»Skal vi forbyde mobiltelefoner? Nej. Skal vi undervise i den rette brug af mobiltelefonen? Ja. Det er ikke mobiltelefonen, der er problemet, det er, hvordan man opfører sig i samfundet, der er problemet«, sagde Viviane Reding.

Hun pointerede, at elever identificerer skoler som et sted, hvor man kan hente pålidelige svar, og at det er vigtigt, at hele samfundet yder en indsats for, at det forbliver på den måde. Også når det gælder vejledning i sikker færden i cyberspace.

»Jeg mener ikke, det er en enkelt parts ansvar at give lærere den nødvendige viden og styrke til at kunne vejlede børn i sikker brug af nettet. Vi skal dele dette ansvar. Forældre, politikere, skoleledere og industrien. Og hvis vi deler dette ansvar, så vil vi løse problemerne«, sluttede europakommissær Reding.

Folkeskolen var inviteret til lanceringen af Microsoft