Vi tør være anderledes
Kommune undlod at lukke skole, da det viste sig, at den havde indlysende gode kvaliteter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For ti år siden var Bjedstrup Skole i Ry Kommune lukningstruet. I dag er den lille folkeskole et stort aktiv for børn, forældre, lærere og ikke mindst lokalsamfundet, fordi der tænkes i alternative pædagogiske metoder.
'Vil man gøre alle tilpas, bliver beskeden let utydelig. Vi melder klart ud omkring vores pædagogiske linje, så har alle noget at forholde sig til. Det gør dialogen mellem forældre, lærere, elever, skolebestyrelse og kommune mere nærværende og konkret. Vi begrunder, hvorfor glæde, kundskaber og god handlemåde er de tre vigtigste pejlemærker for vores skole', siger Kirstin Pinstrup Thomsen, der siden 1995 har været skoleleder på Bjedstrup Skole.
Fine ord. Smuk tankegang, men lader det sig gøre i praksis? Ja, åbenbart. Skolens eksistens er ikke længere truet, tværtimod. Søgningen er blevet stor, og det har blandt andre Ry Kommune taget konsekvensen af. I 1994 blev der således bevilliget fire millioner kroner, så børnehave og skolefritidsordning kunne etableres i tilknytning til skolen. I 1999 fik Bjedstrup tildelt ni millioner kroner til udbygning og renovering, og skolen blev ved samme lejlighed udvidet til også at rumme sjette klassetrin.
'I dag er pc'er og tv de helt store tidsslugere. Men jeg tror på tid til samvær som fremtidens statussymbol. Ikke blot derhjemme, men også i skolen. Det satser vi på. Det er én af hovedtankerne i vores pædagogiske virke. Men lærer børnene noget? Det evige spørgsmål, vi altid stilles. Og fair nok. Undersøgelser viser, at Bjedstrup-eleverne begår sig godt. De klarer sig fint fagligt og har en god ballast, når de skal videre i skolesystemet. Vi er jo en ganske almindelig folkeskole, der til fulde lever op til de undervisningskrav, der stilles', siger Kirstin Pinstrup Thomsen.-Malene Wonsbek er freelancejournalist