En gladminister

Margrethe Vestager glæder sig over, at danske 8.-klasser har så stor paratviden om demokrati

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Margrethe Vestager hæftede sig især ved to ting på pressemødet om IEA's undersøgelse af elevers politiske dannelse - det vil sige deres faktuelle viden om demokratiets institutioner samt deres politiske holdninger. Dels hæftede hun sig ved, at 8.-klasser klarer sig så godt, selv om de endnu ikke har formel undervisning i samfundsfag. Dels at de unges demokratiske sindelag i Danmark er betryggende velkonsolideret.

'At 8.-klasserne kommer så forholdsvist pænt ud, som de gør, må betyde, at skolerne er ret gode til at få demokratiet integreret i undervisningen i det hele taget', sagde ministeren, som mente, at det er et vigtigt signalement af den danske folkeskole, at den giver eleverne demokratiforståelse, allerede inden de har den formelle undervisning i samfundsfag.

Margrethe Vestager fandt det betryggende, at danske unge - i modsætning til de unge i Østeuropa - har tillid til det politiske system.

Undervisningsministeren mener, at det bør give anledning til eftertanke i de politiske partier, at de unge ikke er særligt indstillede på at deltage aktivt i det politiske liv ud over at stemme ved valgene.

'Det stiller spørgsmål ved den måde, vi organiserer tingene på. Vi må tage den politiske optagethed og den respekt for demokratiet, som ligger i de unges svar, for pålydende i stedet for at gå rundt og bekymre os om, hvorfor de ikke vil være med i de politiske partier. Det kunne være, det ikke er de unge, der er noget galt med', sagde Margrethe Vestager.

Undersøgelsen er vigtig

Ministeren lægger stor vægt på undersøgelsen også i forhold til læse- og matematikundersøgelserne, for læse- og matematikfærdigheder er kun en del af skolens virke.

'Hvis man vil vurdere folkeskolen i forhold til formålsparagraffen, bliver vi nødt til at tage undersøgelser af den her karakter lige så alvorligt, som man tager undersøgelser af, hvordan 3.-klasserne læser. Folkeskolen indløser både nogle grundlæggende færdigheder, et demokratisk engagement og en personlig, alsidig udvikling hos den enkelte. Derfor er det vigtigt at tage notits af, at det faktisk lykkes for folkeskolen at give eleverne viden om, hvordan demokratiet fungerer, og samtidig bidrage til, at de har en holdning til, at det er positivt at være borger i et demokrati. Folkeskolen bidrager til, at eleverne mener, at samfundet bør hænge sammen i et fællesskab', sagde ministeren.

Projektforsker fra Danmarks Pædagogiske Universitet fortalte, at danske 8.- og 9.- klasser næsten ligger lige på de fleste holdningsspørgsmål, mens forskellen primært ligger på vidensdimensionen.

'Danske 9.-klasse-elever kommer højest ud på en score, der handler om, hvordan man opfatter mulighederne for at komme til orde i timerne og friheden til at være uenig med læreren og friheden til at diskutere med klassekammeraterne', tilføjede han og pegede på, at den test, eleverne har været forelagt, som læseopgave er meget svær.

'I den forstand er det også indirekte en læseprøve. Så man må alt andet lige sige, at det tyder på, at de ikke læser så dårligt, som man engang troede', sagde Jens Bruun.

Den danske rapport om undersøgelsen udkommer omkring sommerferien.

jvo

Civic Education Study

Civic Education Study (officiel forkortelse CivEd Study) er et internationalt forskningsprojekt med 28 deltagende nationer. Det er iværksat og organiseret af The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), der er en uafhængig paraplyorganisation for pædagogiske forskningsinstitutioner i omkring 50 lande. IEA har hovedsæde i Amsterdam og har en lang tradition for at udføre komparative internationale undersøgelser på uddannelsesområdet. Det var IEA, der foretog den store internationale læseundersøgelse i begyndelsen af 1990'erne.

CivEd Study undersøger, hvordan unge menneskers uddannelse i demokrati finder sted - og hvordan den demokratiske indstilling (dannelse) er - dels hos cirka 14-årige, dels (i en efterfølgende og supplerende undersøgelse) hos cirka 18-årige. Civic er engelsk for borger, civics betyder samfundslære.