Forskere vilde med læreraftale
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ugebrevet Mandag Morgen har bedt to danske forskere, der har fulgt Danmarks Lærerforening tæt i mange år, om at analysere den nye arbejdstidsaftale, som lærerne nu skal tage stilling til. Og arbejdsmarkedsforskerne Jesper Due og Jørgen Steen Madsen er nærmest vilde med det nye forlig. Den nye aftale kan sikre lærerne imod, at den individuelle forberedelse efterhånden ender som en ren fritidsbeskæftigelse på grund af det pres, de udsætter hinanden for i den praktiske skolehverdag, mener forskerne med henvisning til en undersøgelse, Danmarks Lærerforening selv har gennemført, der viser, at 96 procent af alle danske lærere indgår i mindst ét klassebaseret team.
De to forskere kalder simpelthen den danske folkeskole for en teamlærerskole, og arbejdsgivernes ord om et-tallernes tyranni - én lærer, én klasse, én time - er allerede fortid. De to forskere ser sikringen af 400 timers betroet tid og gennemsnitligt 125 timer til udvikling og samarbejde som et sikkerhedsnet, der 'forhindrer en fuldstændig erodering af den enkelte lærers personlige forberedelsestid'.
Men nu er det jo hverken Due eller Madsen, men derimod de danske folkeskolelærere, der skal stemme om forliget. Og selvom lærerne gerne vil gå i spidsen for den pædagogiske fornyelse, er forskerne ikke sikre på, om et flertal af lærerne endnu er klar til at gøre deres professionelle indflydelse gældende gennem et samarbejde om undervisningen på bekostning, i en vis udstrækning, af den personlige metodefrihed. Så de kan heller ikke spå om resultatet den 20. april - om det blive ja eller nej betegnes som 'et fuldstændig åbent spørgsmål'.
Jesper Dues og Jørgen Steen Madsens analysenotat kan læses på Ugebrevet Mandag Morgens hjemmeside www.monday.dk