Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Skuespilhuset på Det Kongelige Teater i København kan man for tiden se et stykke af Astrid Saalbach, »Rødt og grønt«, om livet blandt de udsendte, som står for støtteprogrammer til udviklingslandene. Det er en både morsom og sørgelig historie. Jo længere man har været i branchen, desto flere illusioner mister man. Man affinder sig med, at tingene ikke virker, blot det kan dokumenteres, at noget er sat i gang. Det ville være helligbrøde at trække tæppet væk under støtten til de fattige lande.
Når man har arbejdet nogle årtier med det nordiske sprogsamarbejde, må man konstatere, at der holdes en del konferencer, at der skrives en del betænkninger, at der udformes deklarationer og udtrykkes stor vilje til, ja, ligefrem krav om nabosprogsundervisning. Men der kommer ligesom ikke noget ud af det i realiteternes verden - ligesom i Astrid Saalbachs stykke. De fleste lærere behandler stoffet stedmoderligt, selv om der er glimrende materialer i bogform og på nettet. I virkeligheden er det ikke vanskeligt at forøge elevernes sproglige forståelsesradius, så den omfatter 20 millioner nordboere.
Danmark har i 2010 formandskabet i Nordisk Ministerråd, og den tidligere minister for det nordiske, Bertel Haarder, havde før sin afgang taget initiativ til at arrangere en uofficiel nordisk ministerkonference i slutningen af april. Deltagerne skulle være ministre for kultur, undervisning og forskning i alle de nordiske lande og områder, og formålet var først og fremmest i samspil med undervisere og sprogfolk at give ny luft til det nordiske sprogfællesskab.
Allerede inden vulkanudbruddet på Island blev der sendt beklagende afbud fra mange af deltagerlandene, herunder værtslandet Danmark. I skrivende stund ser det ud til, at konferencen gennemføres for nedskruet blus, men den gennemføres, og så har man jo gjort noget. Igen. Men mon det virker? Det er op til blandt andre Tina Nedergaard, som deltager.
Mit næste bidrag til denne sprogklumme vil gøre status over konferencen og dens mulige betydning for skolens undervisning i nabosprog, som ikke kun er en opgave for dansklærerne, men med fordel kan praktiseres også i andre fag. Nettet giver uanede stofmuligheder, og Danmarks Radio har lavet en glimrende netside med pædagogisk tilrettelagt materiale. Gå trygt ind på dr.dk/norden.
Professor Higgins