Debat

Skal pædagoger opkvalificeres eller ekskluderes?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 9 siger Anders Bondo Christensen, at »pædagoger ikke skal undervise«. Han må enten eksplicitere, hvad han mener med pædagoger, eller overveje, hvordan DLF kan have betalende medlemmer, læs børnehaveklasseledere, som er pædagoguddannede og varetager undervisningen i børnehaveklasserne.

Det bliver tiltagende tydeligt, at Anders Bondo på ingen måde har tænkt sig at varetage minoritetsgruppens, læs børnehaveklasseledernes, interesser. Allerede ved sidste overenskomst var vi mange, som undrede os over den »historisk begrundede uretfærdighed« som hovedargument for, at man ikke forhandlede en aftale hjem, som ligestillede lærere og børnehaveklasseledere på en række indlysende områder. Og det selv om foreningen ikke kunne pege på forskelle i arbejdsopgaver, og børnehaveklassen blev obligatorisk med trinmål, som let kunne forveksles med de tidligere trinmål for 1.-klasserne.

Nu er formanden tilsyneladende gået skridtet videre og er klar til at sende medlemmer ud af folkeskolen - eller hvad?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men den fag-faglige skole har i høj grad brug for pædagoger i børnehaveklasserne og som ekstra resurse i indskolingen generelt. Pædagogerne skal, ud over den konkrete undervisning i børnehaveklassen, blandt andet medvirke til at udvikle og understøtte undervisnings- og læringsmiljøet.

I børnehaveklassen grundlægges klassens kultur, og der arbejdes på at skabe et fællesskab, som ikke bare er fag-fagligt. Et fællesskab, som får betydning for klassens senere trivsel og udgør rammen for den videre læring.

Vi er mange, som vil sige ja tak til efter- og videreuddannelse, som kvalificerer os yderligere til at varetage undervisningsopgaven i børnehaveklassen.

Anders Bondo finder belæg for sine udtalelser i undersøgelser, der påpeger manglende fagdidaktiske kvalifikationer hos pædagogerne. Det er vi enige i, men hvordan kan formanden for vores fagforening bruge det som argument for at skubbe en faggruppe ud? En logisk konsekvens af de undersøgelser må nødvendigvis være en opkvalificering frem for ekskludering af medlemmerne, som i dette tilfælde er pædagoger. Uanset hvordan undersøgelserne tolkes, er det vel ikke for meget at forlange, at foreningen varetager medlemmernes interesse.

Forkortet af redaktionen