Debat
Så få dog den bekendtgørelse lavet om
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Tina Nedergaard!
I forlængelse af mit svar til dig i Folkeskolen nummer 10 vil jeg gerne komme med et PS.
Jeg stillede dig et klart spørgsmål om trinmålsevalueringer, men dit svar gik på trinmål.
Misforstod du spørgsmålet?
Eller er det en bevidst spindoktorstrategi i Undervisningsministeriet aldrig at svare direkte på spørgsmål, der vedrører elevplaner?
Jeg håber, du vil lade statsminister Lars Løkke Rasmussens opfordring til at genindsætte sagligheden i den politiske debat omfatte debatten om elevplaner i folkeskolen, der under din forgænger var kendetegnet af et fatalt og pinligt fravær af ministeriel saglighed.
Når du svarer, at jeg »selvfølgelig« ikke kan huske »hundredvis af trinmål«, går jeg ud fra, at du med samme selvfølgelighed mener, at jeg heller ikke kan huske tusindvis af trinmålsevalueringer.
Dermed slår du fast, at det er umuligt at leve op til bekendtgørelsens krav om, at elevplaner skal udarbejdes på grundlag af en løbende evaluering af alle elever i alle fag i alle trinmål.
Den største respektløshed, regeringen kan udvise over for lærerne, er at stille dem over for krav, de ikke kan indfri.
Og dog. Der findes en endnu større: At man samtidig, over for forældre og offentlighed, lyver det umulige muligt.
Med din indrømmelse af, at det ikke er muligt at udarbejde elevplaner på det grundlag, bekendtgørelsen opstiller, kan regeringen ikke trække den længere.
Så få dog den bekendtgørelse lavet om!