Anmeldelse
Rytmik og sjov
Rytmik og sjov
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Materialet indeholder 11 bevægelsessange og henvender sig til børn i alderen tre-ni år. De 11 sange følges af ideer til at indlære rytmer, noder og melodispil på en sjov og legende måde. Ved hver sang er der legeforslag, spilleforslag og noter om, hvad sangen udvikler, og hvilken aldersgruppe den kan anvendes til. Den store bevidsthed om, præcis hvilke færdigheder og evner forfatteren ønsker at udvikle og træne med hvilke øvelser, er en af bogens styrkesider. Eleverne kan med disse sange og øvelser helt sikkert tilegne sig en mængde musikalske begreber, samtidig med at de har det sjovt.
Fakta:
Titel: Rytmik og sjov
Forfatter: Dorte Nørgaard
Pris: 180 kroner
Sider: 48 sider
Type: Bog med cd
Forlag: Dansk Sang
Sangene er anvendelige og enkle, og teksten fortæller ofte, hvad børnene skal gøre. Forfatteren er opmærksom på børnenes generelle udvikling - ikke kun den musikalske - for eksempel hvad der styrker motorikken og fantasien, og at et barn kan blive bange for hajer, selvom det er en leg.
De anvendte instrumenter er musikrør og murerspande. Murerspandene er en god ide, de er billige, anvendelige og holdbare - også når børnene slår til.
Musikrør eller boomwhackers er små kulørte plasticrør i alle regnbuens farver og med forskellige længder og derfor forskellige toner. De kan bruges til såvel rytmespil som melodispil, hvis man har mange forskellige, for eksempel c-durens skalatoner. Dorte Nørgaard giver i bogen anvisninger på, hvordan boomwhackers kan anvendes.
Sangene er indspillet på en vedlagt cd på en irriterende, friskfyragtig sangmåde. På en eller anden måde føles det nedvurderende over for børn og lærer, "Ih, hvor har vi det sjovt-agtigt", og passer på den måde ikke til bogens sange, lege og øvelser, der bestemt tager børnene alvorligt. Men smag og behag er forskelligt, og andre vil måske føle indspilningen igangsættende, og den kan jo altid bruges til at indlære sangene.