Dengang

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Bernadotte-skolen

Rektor G.J. Arvin og Bernadotte-skolens forældrekreds er enedes om, at rektor Arvin fratræder Bernadotte-skolens daglige ledelse. Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været visse uoverensstemmelser mellem forældrene og rektor Arvin vedrørende den daglige økonomiske administration af Bernadotte-skolen, væsentlig hidrørende fra, at Arvin er en større pædagog end han er administrator.

Alligevel virker meddelelsen overraskende. Bernadotte-skolen er rektor Arvins idé, og det er ham, der har startet den. De fleste havde regnet med, at rektor Arvin, når han havde trukket sig tilbage fra Lærerhøjskolen, ville få tid nok til at tage sig af Bernadotte-skolens ledelse. Den trufne beslutning betyder dog ikke, at rektor Arvin dermed er emeritus. Han er fremdeles censor ved lærereksamen, formand for skoleradioens arbejdsudvalg og medlem af seminariekommissionen.

Folkeskolen nummer 9

marts 1951

For 25 år siden

Peter Brixtofte igen

Venstremanden og liberalismens utrættelige forkæmper og idémand, Peter Brixtofte, har gennem længere tid forsynet dagspressen med sine betragtninger over uddannelsessektorens dårlige rentabilitet og herunder også luftet yndlingstanken om at bryde læreruddannelsens monopol og tilføre folkeskolen et praktisk og menneskeligt indslag ved indførelsen i skolen af lærere, som ikke er tremmekalve, men har 'baggrund i samfundet': snedkere til sløjd, maskinarbejdere i metalsløjd, fabriksledere i virksomhedslære. Det kan måske nok bibringe børnene en mere sikker viden om, hvordan man tager på en høvl eller en strikkepind for ikke at sige en grydeske, men han overser ganske, hvad netop også disse fag bruges til i skolen.

De bruges nemlig til pædagogisk arbejde, til den dialog, som børnene måske aldrig får i hjemmet, men som er af betydning for barnets udvikling og trivsel.

Folkeskolen nummer 12

marts 1976