Plakater på væggene og flag i loftet sætter stemningen i kulturfagslokalet. Målet er, at der med tiden ikke skal findes noget i lokalet, der ikke kan bruges direkte i undervisningen.
Foto: Peter Helles Eriksen
En knage at hænge sin viden på
Når skoler indretter kulturfagslokaler med forskellige
genstande, der kan give eleverne hands on-erfaring med historien, ligner det en
udvikling, man har set på landets museer. Når de tager imod børn, sker det i
højere og højere grad ligeledes i lokaler med genstande, som de små fingre har
lov til at gå på opdagelse i. Det fortæller udstillingsredaktør ved
Nationalmuseet i København Mette Boritz.
Tidligere var det ikke unormalt, at en tur på
museet for en skoleklasse bestod af en niks pille-rundvisning i samlingen for
derefter at efterbehandle oplevelsen i et tilstødende lokale, der til
forveksling lignede klasselokalet hjemme på skolen.
“Nu er man begyndt at gøre mere ud af omgivelserne
i skolestuerne. Både hvad angår dekorationer og indretning, der sætter en
stemning, men også ved at fylde ting i dem, som børnene må røre ved. Det er
selvfølgelig afhængigt af, hvilke museer man er på. Mange museer har genstande,
der ikke kan tåle at blive rørt, men så opbygger man studiesamlinger af
genstande, eleverne kan bruge”, siger Mette Boritz.
Hun peger på Frilandsmuseet som pioner. Allerede i
1960’erne etablerede museet en skolestue, hvor eleverne kunne få lov til at
karte uld, kærne smør eller udføre andre af de klassiske arbejdsprocesser fra
landbrugssamfundet.
“Derfra griber det stille og roligt om sig, og
flere museer går i samme retning med deres skolestuer. Blandt andet fordi man
gennem forskning finder ud af, at man bedre husker det, man har lært, hvis man
har haft fingrene i det. Og at det særligt gælder børn”, siger Mette Boritz og
tilføjer:
“Det giver nogle knager at hænge sin viden op på.
Mange kan bedre leve sig ind i stoffet, hvis de har haft fingrene i det i
stedet for bare at læse om det i en bog eller at se det i en glasmontre”.
Her må der
røres ved alt
Nationalmuseet åbnede
Børnenes Museum i 1992. Her må der røres ved alt. Og det er stadig en af
museets mest besøgte udstillinger, fortæller udstillingsredaktøren.
“Der er ingen tekst. Det er en ren intuitiv
oplevelse. Der er en gammel skolestue, et vikingeskib og et middelalderkøkken.
Man kan bare gå i gang med at lege og være en del af miljøet. Det er
omgivelserne, der sætter børnene i en særlig stemning”, siger Mette Boritz.
Flere og flere museer arrangerer
børneudstillinger, men tilgangen finder også vej ind i museernes
hovedsamlinger, understreger udstillingsredaktøren. Et eksempel finder man på
Frihedsmuseet. Her kan de besøgende nu gå i Modstandshulen og selv prøve at
løse koder, aflytte telefoner eller trykke et illegalt blad med kopier af de
apparater, der blev brugt til samme opgaver under besættelsen.
“Man får lov til at prøve tingene af selv. Og det
synes både børn og voksne er sjovt. Inde ved siden af ligger så de oprindelige
genstande, der ikke må røres”, siger Mette Boritz.
Genopliver
en gammel tradition
Hvis trenden med
kulturfagslokaler med samlinger af historiske genstande spreder sig, er det
ikke første gang, påpeger Mette Boritz. I starten af 1900-tallet var det
langtfra unormalt, at skoler havde en naturhistorisk samling, der blandt andet
kunne bestå af udstoppede dyr, stenøkser og gipskopier af klenodier som
solvognen.
“Så det har eksisteret i skolerne før. Men man er
kommet bort fra det. Muligvis fordi pædagogikken ændrede sig, og
anskuelsesundervisning kom til at fremstå bedaget. Indholdet i undervisningen
har givetvis også rykket sig, så indholdet af samlingerne ikke var tidssvarende”,
siger hun.
Skal skolerne til at opbygge samlinger igen,
kommer man langt på loppemarkeder, påpeger udstillingsredaktøren. Hvis man vel
at mærke ved, hvad man skal kigge efter. En af de mest populære genstande i
Nationalmuseets egen skolestue er købt på et loppemarked. Nemlig et såkaldt
udskylningsapparat, der består af en kande i hvid emalje og en gummislange.
Apparatet blev langt op i det 20. århundrede brugt til at skylle skeden efter
samleje som en meget rudimentær – og må man antage: usikker – form for
prævention.
“Så det er ikke en kopi. Det er en original, som
bare ikke har noget museumsnummer – og som i øvrigt er helt af samme type som
den, der indgår i vores samling”, siger Mette Boritz.