Aviser fra 1945 og et eksemplar af grundloven er de eneste genstande i kulturfagslokalet, kun lærerens fingre må røre. For lokalet skal netop ikke være et museum, fortæller historie- og samfundsfagslærer Peter Berggren.Foto: Peter Helles Eriksen
En god ide, et tomt lokale og 10.000 kroner
På Skolen ved Rønnebær Allé kan eleverne nu få fingrene i historien. Historie- og samfundsfagslærer Peter Berggren har været primus motor på et spritnyt kulturfagslokale proppet med gamle artefakter.
“Det er kronjuvelen i
samlingen, så lige præcis den her er bag glas”, siger Peter Berggren og løfter
glasmontren af et knap 120 år gammelt eksemplar af Danmarks Riges Grundlov.
Annonce:
“Men”,
siger han og peger i retning af et bord med blandt andet et gammelt krøllejern,
en drejeskivetelefon og en skomagerlæst, “sådan noget som det der er de
velkomne til at røre ved og lege med. Det kan holde til det”.
Peter Berggren er historie- og
samfundsfagslærer på Skolen ved Rønnebær Allé i Helsingør og har været primus
motor på, at skolen for nylig kunne slå dørene op til sit helt nye faglokale
for kulturfagene.
“Lokalet skal netop ikke være et museum. Det
skal være et sted med hands on-undervisning. Et sted, hvor man
får fingrene i tingene”, siger han.
Kort efter påske fik han den endelige
godkendelse og et budget på 10.000 kroner. Siden er meget tid gået med at
afsøge Den Blå Avis, antikvariater og loppemarkeder for genstande af historisk
interesse. På væggene hænger plakater med ikoniske fotografier og gamle kort
fra før smartboardets indtog. I loftet en række flag. På borde fordelt i
lokalet ligger blandt andet gamle valgplakater og genstande relateret til tro
og overtro.
“Og så er der sådan noget som det her”, siger
Peter Berggren og leder opmærksomheden hen på en udstilling med håndsprit,
ansigtsmasker og andre coronaværnemidler.
“Der går ikke så forfærdelig lang tid, inden
vi får elever, der aldrig har prøvet at have en ansigtsmaske på. Og dem har vi
bare taget nede på vores lager”, siger han.
Ideen til
et kulturfagslokale opstod for år tilbage, da Peter Berggren var lærer på en
anden skole. Her fik eleverne som led i et samfundsfagsprojekt lov til selv at
indrette et lokale.
“Det blev lige vel festligt”, siger han og
fortæller, at blandt andet et Islamisk Stat-flag fandt vej til samlingen. “Men jeg kunne se, at det kunne noget. Så
da muligheden opstod her, tænkte jeg, at vi i hvert fald er nødt til at prøve
det af”.
Annonce:
Attraktionen ved et kulturfagslokale er, at
det giver et sceneskift fra elevernes vante rammer i klasselokalet, mener han.
“Når de er
i deres klasselokale, kan de godt putte sig lidt. Og de kan have svært ved at
skelne mellem pause og undervisning. Når man går fra sit klasselokale og til et
faglokale, der emmer af det stof, man skal have med at gøre, bliver man
modtagelig over for undervisningen på en helt anden måde”, siger
læreren.
Først og
fremmest er attraktionen ved kulturfagslokalet dog, at det kan være et
brugslokale, påpeger Peter Berggren.
Midt i
lokalet står en række borde, hvor elever fra 8.i er i fuld sving med lim, saks
og karton. De er i gang med et tværfagligt forløb om protestsange. Én gruppe er
i gang med en planche om Natasjas megahit “Giv mig Danmark tilbage” fra
2007. En anden gruppes planche har den kernekraftkritiske slagsang “Plutonium”
af Jomfru Ane Band som udgangspunkt.
Annonce:
“Lokalet
skal lægge op til, at man kan være kreativ. Og at man gerne må finde inspiration ved at røre ved tingene”,
siger Peter Berggren.
Fri for at være ugens gæst i klasselokalet
Meget tyder da også på, at særligt historiefaget kan
have brug for en håndsrækning, der kan gøre det mere attraktivt for eleverne. I
2016 undersøgte videncenteret HistorieLab undervisningen på 28 skoler, og
konklusionerne i den siden ofte citerede rapport var nedslående: Historiefaget
er læsetungt, har lav prestige, og eleverne har svært ved at forbinde det til
deres egen livsverden, lød det.
Netop de
udfordringer kan et faglokale til kulturfag være med til at afhjælpe, mener
Amalie Svinggaard, lærer i dansk, historie og samfundsfag på Skolen ved
Rønnebær Allé.
Annonce:
“Kulturfagene har fået lov til at blive nogle lidt
støvede fag. Og det er brandærgerligt”, siger hun.
Amalie
Svinggaard mener, at det særligt i fag med lavt timetal er gavnligt, at læreren
kan tage eleverne med i et faglokale, hvor læreren er på hjemmebane, i stedet
for at være “ugens gæst” i klasselokalet.
“Eleverne
har stadig en stamklasse, hvor de har dansk og matematik, som udgør de fleste
af deres timer. Og det er vigtigt, at størstedelen af undervisningen foregår i
stamklassen. Men der sker noget, når man går ud af sit vante klasseværelse og
over i et nyt lokale, der er indrettet til faget. Hvis man har fysik/kemi i
klasseværelset, sætter det nogle begrænsninger, og det gør det også i
kulturfagene”.
Det er
Amalie Svinggaards elever i 8.i, der lige nu er i gang med at bruge det nye
lokale til at lave plancher om protestsange. Forløbet er blandt andet tænkt som
en optakt til, at klassen næste år skal lave et kreativt produkt til
kulturfagsprøven. Og der er hun ikke i tvivl om, at lokalet vil blive populært.
“Det giver
noget, at man er i et lokale, der emmer af faget. At man kan hive fat i ting og
få ideer. Det tror jeg sætter gang i nogle helt andre processer, end hvis man
sidder i sit klasselokale og gør det samme”, siger hun.
"Kronjuvelen" var til
salg i Den Blå Avis
På nuværende tidspunkt har cirka halvdelen af
projektpuljen på 10.000 kroner fået ben at gå på. Plakaterne på væggen har
kostet i omegnen af 1.500 kroner. Det samme har flagene i loftet. En gammel
regnemaskine, et krøllejern og et strygejern har kostet cirka 1.000 kroner, og
det samme beløb er lagt for bøger og billeder.
Både kollegaer og familie har været gavmilde
med donationerne af artefakter til lokalet, påpeger Peter Berggren og
understreger sin taknemmelighed over for både dem og skolens pedeller, der har
lagt mange timer i at få lokalet gjort køreklar. Læreren har desuden skrevet
til alle de politiske partier, og særligt Venstre har været rundhåndet med at
sende historiske valgplakater.
Så er der
kronjuvelen i samlingen. Grundloven i glasmontren. Den har Peter Berggren erhvervet formedelst 450 kroner på Den Blå Avis.
Og den har en ganske særlig historie.
Eksemplaret er fra 1905 og blev givet til læreren Ludvig Trier i 70-års
fødselsdagsgave. Han var en af det moderne gennembruds mænd, i en periode lærer
for digteren Jeppe Aakjær og er inspirationen til karakteren Aaron Israel i
Henrik Pontoppidans ”Lykke-Per”.
Med tiden er ambitionen, at alle genstande i
lokalet skal have en historie, der er værd at fortælle. Men i første omgang har
det også været nødvendigt at inddrage ting, der primært har til formål at sætte
stemningen.
“Til en start handler det selvfølgelig også
om at få det til at se ud af noget. Men det er ambitionen, at der på længere
sigt ikke skal være noget i lokalet, der bare er her for at pynte. Kongstanken
er, at alt, der kommer herind, skal man kunne bruge direkte i undervisningen”,
siger Peter Berggren.
Og ambitionerne rækker videre end det.
Kulturfagslæreren har også en plan om, at eleverne skal producere podcast om de
enkelte genstande, man kan få afspillet som lydguides, ligesom man kender det
fra museerne.
Her sker det gerne ved, at man scanner en
QR-kode og hører lyden på sin smartphone. Men i kulturfagslokalet på Skolen ved
Rønnebær Allé vil de blive afspillet fra en diktafon. En af de vigtigste
ambitioner for Peter Berggren er nemlig, at lokalet bliver mobiltelefonfri
zone.
“Når jeg
går bag om eleverne, når de arbejder på Chromebooks, kan jeg se, at 70 procent
sidder og spiller. Portalerne har også fordele. En samfundsfagsbog er forældet
på fem år, mens portalerne – hvis ellers udbyderne prioriterer det – altid er
opdateret”, siger han og tilføjer:
“Så det handler om at finde en balance. Og
den kan vi i hvert fald bidrage til at skabe ved at sige, at vi ikke vil se
mobiltelefonerne i undervisningen. Jeg synes ikke, vi kan være andet bekendt”.