Støj er et stigende problem for lærere

Hver anden lærer bliver forstyrret af støj flere timer om ugen. Undersøgelse skal afdække, hvilken form for støj der volder lærerne flest problemer, og hvilke konsekvenser støjniveauet har for undervisningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreres problemer med støj har gennem en årrække været stigende, og nu bliver det undersøgt, hvad de generende lyde betyder for lærernes arbejdsevne og undervisning.

»Der findes hverken nationalt eller internationalt sammenlignelige undersøgelser, men der er grund til at formode, at støj har indflydelse på lærernes præstationsevne, og vores undersøgelser viser, at flere og flere lærere er udsat for støj«, siger seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Jesper Kristiansen, der leder Projekt Skolestøj.

Omfanget af lærernes støjgener fremgår af Den Nationale Arbejdsmiljøkohorte (NAK), som er en omfattende interviewundersøgelse om arbejdsmiljøforhold. Undersøgelsen er blevet gennemført hvert femte år siden 1990 og har mellem 10.000 og 20.000 deltagere. Den viser, at lærere i folkeskolen bliver mere og mere forstyrret af uvedkommende lyde, og 14 procent af deltagerne i den nyeste undersøgelse mener, at de er udsat for høreskadende arbejdsforhold.

De nyeste offentliggjorte tal er fra 2005. Her fremgår det, at hver anden lærer oplever forstyrrende støj mindst en fjerdedel af arbejdstiden, og at 71 procent oplever høj støj i mindst det samme tidsrum.

Kun pædagoger er den erhvervsgruppe, der bliver mere forstyrret af støj.

Oplevelse af irritation

Undersøgelsen skal afdække, hvilken form for støj der volder lærerne flest problemer, og hvilke konsekvenser støjniveauet har for undervisningen.

»Støj er generende for lærere, fordi de arbejder med kommunikation og formidling. Hvis kreative tankeprocesser udgør en væsentlig del af dit arbejde, er det oplagt, at støj giver en subjektiv oplevelse af irritation. Men vi undersøger også, om støj kan føre til, at arbejdet bliver mere resursekrævende og trættende«, siger Jesper Kristiansen.

Resultaterne af forskningscentrets undersøgelse bliver publiceret i løbet af efteråret, og det er for tidligt at sige noget om, hvad de kan bruges til, men i hæftet »Støj i skolen« fra Branchearbejdsmiljørådet Undervisning og Forskning er der en del gode råd, når det gælder om at skabe et ideelt lydmiljø i undervisningslokaler. De handler om lydisolering, støjsvage installationer, gode møbler og den rigtige rum-akustiske dæmpning.

»De grundlæggende forhold omkring efterklangstid og støjniveau skal være på plads. Derfor er det oplagt at kigge på de områder, når problemer med støj skal begrænses, men uanset hvilken teknologisk løsning der vælges, kan den ikke træde i stedet for, at lærere og elever samarbejder om at skabe et støjmæssigt fornuftigt arbejdsmiljø«, siger Ole Juhl, der leder Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Læs mere på www.arbejdsmiljoforskning.dk