Elevaluering

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Elev Organisation (DEO) vil have afskaffet karaktergivningen i skolerne.

- Der er brug for mere og bedre evaluering. Karaktererne afhænger i høj grad af den enkelte lærers bedømmelse, og dermed også af elevernes evne til at løse opgaver på den måde læreren kan lide, siger DEO's formand Asser Mortensen.

I stedet for karaktersystemet vil eleverne have en evaluering, hvor der i højere grad arbejdes med at opstille mål for den enkelte elev både fagligt og socialt.

- Karaktersystemet blokerer for den konstruktive kritik. På DEO's kurser for elevrådsmedlemmer har vi forsøgt os med karaktergivning i forbindelse med undervisningen i taleteknik. Der skete så det, at de, der fik høje karakterer, var helt oppe på mærkerne, mens de, der fik lave, klappede i og sank sammen på stolene.

- Det viste sig også, at der ikke var nogen, der havde hørt efter den del af bedømmelsen, der gik på, hvad der var godt, hvad der kunne forbedres og hvordan det kunne gøres. Kursusdeltagerne havde kun hæftet sig ved deres karakterer, så vi stoppede karaktergivningen efter nogle timer.

DEO mener, at lovgivningen skal præcisere hvor meget og hvilken evaluering, der skal være i folkeskolen, og lærere, elever og forældre skal alle være forpligtede. I den løbende evaluering i skolen er det eleverne og lærerne, der sammen skal bedømme undervisningsforløb og klassens sociale liv, og forældrene skal inddrages gennem flere forældrekonsultationer.