Efterspørg frisk blod

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor mange kolleger med en anden baggrund end dansk har du? Eller hvor mange har boet i udlandet i længere tid? Eller hvor mange med en lærer- eller pædagogeksamen fra et andet land?

Hvis de fleste taler den samme dialekt som du selv, kunne det måske være på tide at efterspørge noget frisk blod.

Det gavner enhver arbejdsplads, at medarbejderne har forskellig baggrund i forhold til køn, alder og nationalitet. Man bliver udfordret i sine egne faste meninger og tvunget til at argumentere for sine synspunkter og pædagogiske praksis.

Når man samarbejder med nogen, der er forskellige fra én selv, men hvis mening betyder noget, får man nye vinkler og perspektiver på sit arbejde. Ideer til andre måder at gøre tingene på. Og så bliver man automatisk bedre til sprog.

Det kan godt være vanskeligt til at begynde med at bekvemme sig til at lufte sit vaklende engelsk. Ikke så meget sammen med de udenlandske kolleger, men når ens egne hører på det. Men efterhånden kan det også blive naturligt.

Og hvordan kan man så få fat i det friske blod?

Søg gennem Cirius om at få en Comenius-assistent (det hed tidligere en sprogassistent). En nyuddannet lærer, som kan ansættes for flere måneder som underviserassistent. Det er gratis for skolen, og den unge lærer har et stipendium med, som kan dække (beskedne) leveomkostninger. En kommune kan invitere assistenter, som kan deles mellem flere skoler. Det har Fredericia Kommune gode erfaringer med.

Kontakt praktikvejlederen på nærmeste lærer- eller pædagoguddannelse og tilbyd at tage Erasmus-studerende i praktik. De skal ofte ud på skæve tidspunkter i forhold til de ordinære studerende.

Hvis man har et samarbejde med en udenlandsk skole gennem Comenius eller Nordplus, er det oplagt at søge midler til at invitere gæstelærere fra partnerskolerne og selv prøve at være lærer på en skole i udlandet.

University College Syd har søgt Undervisningsministeriet og håber at få dispensation til at begynde et forsøg fra august. Vi vil tilbyde et særligt tilrettelagt første år for udenlandske studerende, primært tyske. De vil blive integreret i linjefaget engelsk sammen med danske studerende. Parallelt med det vil de få intensiv danskundervisning, sådan at de fra andet år kan følge den almindelige danske uddannelse. De vil kunne vælge mellem matematik og natur/teknik som linjefag, og så har de plads til et tredje lille linjefag, som for eksempel kunne være tysk. Vi venter os meget af det nye studium. Vi vil kunne uddanne nogle lærere, som både har en udenlandsk baggrund, en dansk læreruddannelse og en fagkombination, som vil være attraktiv for skolerne. Samtidig vil vi kunne skabe et internationalt læringsmiljø for vores egne studerende.

Tag godt imod dem, når de engang er færdige.

»Når man samarbejder med nogen, der er forskellige fra én selv, men hvis mening betyder noget, får man nye vinkler og perspektiver på sit arbejde«.