Debat
I Sorø vil vi en skole, der møder fremtidens krav
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi er glade for, at evalueringen af Sorøs iPad-indsats allerede efter de første ni måneder viser så gode resultater, som det er fremhævet i kronikken ( »Lige meget hvordan man stiller spørgsmålet, er iPad'en ikke svaret«, Folkeskolen nummer 7/2015, redaktionen). Det passer godt med, hvad vi selv oplever:
Gode tegn på udvikling i elevrollen med elever, der er mere aktive og arbejder mere med medier og mere fleksibelt; lærerrollen udvikler sig mod en undervisning, hvor den enkelte elevs læring kommer tydeligere i fokus, vi ser god udvikling omkring de læseudfordrede, hvor alle - ikke bare de diagnosticerede - nu har værktøjerne. Vi ser tegn på nye muligheder for elever, der adfærdsmæssigt har svært ved at deltage i almen undervisning.
Som kronikken konstaterer, har lærerne i Sorø været igennem kompetenceudviklingsforløb. Kronikkens evaluering har koncentreret sig om den første del af kompetenceudviklingen, der handlede om at lære teknologien at kende, få input til at arbejde multimodalt og til digitale muligheder i undervisningen. Evalueringen - interview med blandt andre seks lærere fra tre skoler - konstaterer, at vi ikke har gjort nok. Heldigvis var det også kun første del af planen, evalueringen forholdt sig til. Vi har efterfølgende gennemført anden del af den planlagte kompetenceudvikling; her var det faglige i fokus med kurser, der tog udgangspunkt i fag og trin for at udvikle undervisning og læring med it, så skolen tydeligere kan afspejle samfundsudviklingen og nye muligheder.
Der er ingen tvivl om, at vi kan og skal gøre det bedre, også selvom vi er lykkedes godt med mange ting. I Sorø vil vi en skole, der møder fremtidens krav, og vi ved, at lærernes kompetencer er afgørende for at lykkes med det mål.