Forskning
Idræt kan øge ulighed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mens hver tredje idrætslærer mener, at der er blevet større forskel på de dygtige og mindre dygtige elever i idrætstimerne, kan idrætsundervisningen i sig selv være med til at øge polariseringen. Det fortæller adjunkt ved Nationalt Videncenter for Sundhed, Kost og Motion, Mette Munk, medforfatter til rapporten »Status på idrætsfaget«.
Idrætsundervisningen øger ulighed mellem elever
Rapporten konkluderer, at de traditionelle boldspil er den dominerende aktivitet i idrætsundervisningen, og at andre fagområder bliver nedprioriteret, hvilket kan øge udskilningen af elever i idræt.
Piger pjækker fra idræt
»International forskning viser, at de stærke elever rører bolden langt mere end de idrætssvage elever i de traditionelle boldspil i idræt. Det betyder, at de stærke elever bliver dygtigere, og de svage elever bliver endnu svagere. Den udvikling stiller krav til lærerne rent idrætspædagogisk og didaktisk«, siger Mette Munk.
Positive erfaringer med afgangsprøve i idræt