Tosprogede
Kampen om Paco
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Lars Heyn
Systimes letlæsningsserie, spor et og to
34 sider inklusive cd-audio, 75 kroner
Systime
Bogen er anden bog i forlagets letlæsningsserie, der henvender sig til indvandrerundervisningens spor et og to, men den vil også kunne anvendes i folkeskolen. Bogen tager udgangspunkt i den virkelige begivenhed for et par år siden, da en cubansk dreng reddes fra at drukne under flugtforsøg til USA. Han anbringes midlertidigt hos eksilcubanske slægtninge i USA, og det hele udvikler sig til en magtkamp mellem USA og Cuba.
I bogen skildres otteårige Pacos hverdag i Havana kort. Forældrene er skilt, og han bor hos sin mor. Selve flugten til Amerika skildres enkelt, men meget dramatisk og indlevet.
Bogen lægger vægt på at beskrive Pacos tanker og følelser om skilsmisse og håb om genforening af forældrene. I USA savner han sin far og længes efter Cuba. Disse træk beskrives almenmenneskeligt.
Det politiske aspekt i historien beskrives ved hjælp af små episoder oplevet af Paco. På den ene side den relative fattigdom på Cuba, på den anden side overfloden i USA side om side med fattigdom. I USA får han et stort værelse med en masse legetøj, 'men han savner alligevel noget'.
Vi hører argumenter fra begge sider. Sympatien hos læseren kommer til at ligge hos drengen og hans ønsker om at genforenes med sin far og bo på Cuba. I USA bliver han en brik i et politisk spil, og sådan bruges hans historie også på Cuba. Bogen slutter med, at Castro råber: 'Vi vil sejre. Vi vil altid sejre!'
Bogen er skrevet i et letlæseligt, mundret sprog med korte sætninger. Trods begrænsninger i formen lykkes det at formidle bogens konflikter på det personlige og politiske plan på en engagerende måde.
I folkeskolen kan bogen anvendes som almindelig letlæsningsbog på mellemtrin og ældste trin, som oplæg til diskussion om børns rettigheder eller som eksempel på konflikten mellem USA og Cuba. Den vil være oplagt at bruge i de ældste modtagelsesklasser. Et lixtal ville være en god hjælp i lærerens planlægning. På den medfølgende cd læses bogen op, således at elevernes oplevelse af dansk taletempo, syntaks, udtale og intonation kan styrkes.
Winnie Nielsen