DLF mener: Elevers trivsel sikres af bedre vilkår for lærerne
Som lærer arbejder
man hver dag med elevernes trivsel – fagligt som socialt. Det kræver gode vilkår og tillid til den faglige dømmekraft.
I arbejdet med elevens trivsel i
undervisningen handler det om at understøtte elevens deltagelse i
klassefællesskabet, og om at eleven så vidt muligt befinder sig trygt i sin
individuelle udvikling, hvor eleven både er og
er på vej. Det kræver gode didaktiske og
pædagogiske kvalifikationer hos den enkelte lærer, som har fokus på elevens
deltagelse via inddragelse, faglighed og engagement.
En anden mindst lige så vigtig del af
lærerens daglige arbejde med elevernes trivsel handler om kendskab og
relationer til den enkelte elev. Hvis vi ønsker at styrke børnenes trivsel, er
det oplagt i højere grad at understøtte klasselærerfunktionen og sikre, at alle
børn undervises af læreruddannede med det nødvendige faglige overskud, som via
attraktive arbejdspladser har længerevarende forløb med eleverne.
Vi ved, at en del elever mistrives og ikke
oplever den nødvendige støtte, ro og nærvær i undervisningen. Som samfund bør
vi i langt højere grad sikre, at lærere har gode vilkår for at se og være der
for den enkelte elev og for klassefællesskabet. Det kræver en lærer-elev-ratio,
der muliggør fleksible rammer for for eksempel to lærere i undervisningen og
dermed understøtter gode relationer mellem lærere og elever. Og det kræver en
hverdag, der tilgodeser lærerens daglige arbejde med elevernes deltagelse i
undervisningen og i stærke fællesskaber.
En skole, hvor der tages hånd om det relationelle
arbejde, er en skole, hvor eleverne oplever, at de er en del af en lang række
af solide relationer og dermed forhold, der understøtter god, varieret og
motiverende undervisning for alle. Det er en skole, hvor eventuelle konflikter
løses og håndteres under trygge vilkår. Det er ligeledes en skole, hvor lærere
oplever, at de er en del af stærke kollegiale fællesskaber. Hvis dette skal
lykkes, bør vi i langt højere grad have fokus på lærernes vilkår og betingelser
og ikke mindst have tillid til lærernes faglige dømmekraft.
Kan vi skabe sådanne rammer for lærernes
daglige arbejde, tør vi godt love, at færre børn vil opleve mistrivsel i
skolen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.