Anmeldelse
Spærretid / www.befrielsen1945.dk
Hverdag under besættelsen 1940-45
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er ingen tvivl om, at Undervisningsministeriets hjemmeside om befrielsen og den forudgående besættelse af Danmark er et scoop for os derude i klasseværelserne. Vi kan arbejde i skolen, og elever, der har adgang til nettet, kan desuden arbejde videre derhjemme.
Hjemmesiden er meget overskueligt bygget op. Efter statsministerens velkomst og indledningsord følger besættelsens hovedproblemstillinger: Samarbejde eller modstand, Angrebet på demokratiet, Sider af modstandskampen, Hverdagen, Befrielsen, Besættelsen i efterkrigstiden og Internationalt overblik.
Man kan klikke ind på korte, præcise oversigtsartikler, på kilder, billeder, film- og lydklip. Efter et oplæg fra læreren kan eleverne selv gå i gang med deres aktiviteter. På mig virker denne hjemmeside enormt stimulerende. Jeg har set elever i 9. klasse fordybe sig helt anderledes engageret, end hvis det havde været med almindeligt bogligt materiale, som måske ikke engang var ordentligt opdateret. Dette medium kan noget, og med de rette hjemmesider, som for eksempel denne, står vi over for et kvantespring i historieundervisningen.
Til yderligere fordybelse i danskernes hverdag under besættelsen foreligger nu "Spærretid", en utrolig flot bog, som ikke bare fungerer som katalog til udstillingen på Nationalmuseet, men som absolut fremtræder som selvstændig publikation.
Der er næsten ikke det emne eller tema fra krigens tid, der ikke bliver berørt i bogens 54 fortællinger eller essays. Vi tager hele turen fra starten i 1940 til befrielsen og retsopgøret i 1945. Bogens titel er valgt, fordi begrebet spærretid - i besættelsesmenneskers erindring - er blevet synonymt med følelsen af at være spærret inde.
For udgiverne har det været vigtigt at ramme tæt på besættelsens bevidsthedshistorie. Derfor bæres en stor del af fremstillingen af kilder og folks erindringer. Det betyder, at vi kommer så tæt på virkeligheden 1940-45 som muligt. Bogens helt unikke billedstof bidrager også stærkt til denne autenticitet.