Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mobning fik skolen til at åbne gymnastiksalen i frikvartererne
Lærerne på Fanefjordskolen begyndte straks at overveje, hvordan de kunne komme mobningen til livs, da en kvalitetsundersøgelse blandt forældrene for tre år siden viste, at det var et stort problem for mange af eleverne. Det betyder, at skolens elever i dag har fået forbedret deres frikvarter.
- Vi åbnede gymnastiksalen, så eleverne kan få løbet noget af deres energi af sig, fortæller viceinspektør Finn Ihlemann.
- Hvis vi klemmer eleverne sammen i en asfaltgård og på gangene, bliver der konflikter. Ved at sprede dem over et større areal, har vi forbedret kvaliteten af deres frikvarter, siger skoleleder Lars Seerup, der også ser andre oplagte muligheder for at kvalitetsudvikle området.
- Måske skal vi åbne skolebiblioteket og edblokalet.
- Vi har ikke haft konkrete tilfælde af mobning i lang tid, siger Lars Seerup og bliver suppleret af sin viceinspektør.
- Flere forældre end tidligere ringer til os, hvis der er optræk til problemer med deres børn. Det må skyldes, at de ved, vi tager dem alvorligt, siger Finn Ihlemann.
Også på forældremøderne i de enkelte klasser blev der snakket om mobning. Her viste det sig, at undersøgelsen ikke alene havde afsløret udbredelsen af fænomenet, men den gjorde det lettere for forældrene at tale om mobning.
- I min søns klasse talte vi åbent om, hvilke elever der drillede hvem, så både lærere og forældre kunne tage fat i børnene. På den måde fik vi hurtigt sat en stopper for mobningen, siger Karen Hjerrild, næstformand i skolebestyrelsen.