Mindeord

Kjeld Vagn Johansen, ph.d. og MSc psych. er død 84 år gammel

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kjeld blev født i Hvalsø nær Roskilde i 1937. I 1963 dimitterede han fra Haderslev Statsseminarium og fik ansættelse på Klemensker Skole, Bornholm. I 1972 tiltrådte han som viceskoleinspektør på Søndermarksskolen i Rønne. Endvidere var Kjeld i en årrække lærerrådsformand for de bornholmske lærere, ligesom han var en af de første regionale konsulenter i DLF. Kjeld har endvidere været konstitueret inspektør, tilsynsførende ved et par friskoler og medstifter af og bestyrelsesformand for naturskolen Grynebækken i Svaneke.

Under studietiden fik Kjeld kendskab til elever, der privat fik lydbehandling efter Volfs metode, hvilket gjorde ham nysgerrig på den "alternative tilgang". Kjeld var vedholdende omkring sin interesse for hørelsen og undersøgte derfor mange børns hørekurver og fandt, hvordan høreprofilen hos meget velfungerende læsere så ud, og med disse erfaringer udvikledes Johansens Individuelle Auditive Stimulation - Jias - med det formål at stimulere de specifikke frekvenser, som en elev ikke hører optimalt, for således at påvirke læse-stave-færdighederne hensigtsmæssigt. Komponist Bent Peder Holbech fremstillede efter Kjelds anvisninger musikstykkerne til Jias-progammet. Disse viste sig endvidere at være effektive til behandling af auditive processeringsvanskeligheder - APD - men også at have en terapeutisk virkning for lydfølsomhed.

Senere fik Kjeld kontakt til psykolog Peter Blythe, stifter af The Institute for Neuro-Physiological Psychology/INPP i Storbritannien, og et samarbejde om auditiv stimulation kom på plads. Konceptet opnåede dermed en stor anerkendelse, og Jias tilbydes nu helt naturligt i forbindelse med INPP's program verden over.

Siden 2000 har Kjeld helt helliget sig arbejdet med Jias, hvor han aktivt forsøgte at overbevise det pædagogiske system om, at hørelse og auditiv perception er en særdeles betydningsfuld og oftest overset faktor, når børn slås med at lære eller har adfærdsmæssige problemer. Kjeld deltog utrættelig i diskussionen omkring læringstilgange og kæmpede for anerkendelsen af hørelsens særlige betydning for sprog- tilegnelse og indlæring i forskellige debatfora. For Kjeld var det vigtigt at understrege, at omhyggelige undersøgelser af motorik, syn og hørelse burde indgå i enhver vurdering af elever med læse-stave-udfordringer.

Skrivelysten og lysten til at formidle fejlede aldrig noget, hvilket resulterede i adskillige artikler og flere bogudgivelser om hørelsen, APD, sprogudvikling og dysleksi.

De sidste ti år har været præget af et sygdomsforløb, men takket være sin vedholdenhed fortsatte han med at være aktivt deltagende i det betydningsfulde Jias-arbejde. Kjeld overdrog inden for de seneste år sin position som International Director til Katrin Sanne i Tyskland og Wim de Zwart i Holland, ligesom han i Danmark videregav sit hverv som National Director til Dorte Bisgaard, Aalborg.

Kjeld vil blive savnet, og vi er beærede over at videreføre hans livsværk.