Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Otte skoler i delstaten Schleswig-Holstein sendte fra 1993-95 en mandlig og en kvindelig lærer fra hver skole på kursus en dag ugentlig. Kurset handlede om, hvordan lærere i skolen kan medvirke til:
- at forebygge sexisme, seksualisereret mobning og vold og
- udvikle viden om og pædagogisk-psykologiske redskaber til at støtte og hjælpe piger og drenge, der har været udsat for seksuel misbrug.
Projektet hed 'Petze'. Petzen betyder 'sladre'. Titlen opfordrer lærere til at lytte til pigers og drenges personlige historier og til de signaler, de udsender.
Projektets hovedinteresse var i samarbejde med de otte kvindelige og otte mandlige lærere at udvikle etisk-pædagogiske metoder for at kunne arbejde præventivt med overgrebsproblematikker i undervisningen. De involverede læreres eget lange kursusforløb omhandlede dels resultater af forskning om psykologiske effekter af overgreb, forskel på 'ødelæggende' og 'ikkekrænkende' håndtering af cases og dels om de involverede læreres personlige udviklingshistorier, egne barne- og ungdomserfaringer med fokus på erindring af individuelle overgreb - små som store - og om effekten af disse på selvfølelse, krop, evne til grænsesætning med mere.
Udviklingssprojektet var forskningsbaseret. Det blev iværksat af en gruppe medarbejdere ved et krisecenter for volds- og voldtægtsramte piger og kvinder i Kiel og blev støttet økonomisk af både forbundsregeringen og af delstaten.
En artikel, 'The Petze Project', om det pædagogiske arbejde med de seksten lærere, der har deltaget i efteruddannelsesprojektet, kan læses i Womens Studies International Forum, Vol. 19 nummer 4, 1996. En bog (tysk) om projektet kan rekvireres hos: Petze, Knooper Weg 32, Hofgebäude, 24103 Kiel, Tyskland.
Mit kendskab til projektet kommer af, at jeg har været underviser på det og medarrangør af en opfølgende EU-workshop: Prevention of Sexual Violence against Girls and Boys in School, der blev afholdt i Lübeck den 23.-27. oktober 1996.
Vi var tolv EU-lande repræsenteret ved denne arbejdskonference. En forundersøgelse omfattende elleve medlemslande viste, at Danmark er det EU-land, der gør mindst på området. Ifølge undersøgelsen gør vi faktisk intet præventivt. Alle de andre lande har temaet 'seksuelle overgreb' inde i deres skolelovgivning. I den danske skole arbejdes der heller ikke oplysende, og problematikken behandles ikke i læreruddannelsen.
Efter Roum-sagen, der på flere niveauer i sagsbehandlingen var en skandale, er der blevet påfaldende tavst herhjemme. Anmeldelserne er halveret. Vi stikker hovedet i busken og vil ikke vide af, at overgreb forekommer, igen og igen. Vi taler ikke om det og underviser ikke om det. Vi ved for lidt. Men det kan der rådes bod på, og der er mange erfaringer at hente - ikke mindst inden for EU.
Med denne Bagsmæk håber jeg at minde lærere, skoleledere, seminarielærere, skolemyndigheder, embedsmænd og lovgivere, der interesserer sig for forebyggende sundhed, om at seksuelle overgreb mod børn er en problematik, vi bør tage os af også i skolen.
En rapport fra EU-workshoppen er på trapperne. En resolution fra konferencen, som indeholder anbefalinger og ideer til, hvad der kan og bør gøres, kan rekvireres hos Cekvina, Center for kvinde- og kønsforskning, Finlandsgade 26 b, 8200 Århus N.
Anne-Mette Kruse er cand.pæd. og kønsforsker.