Kronik

Legeterapi – en vej ind til det traumatiserede barn

Bag adfærdsmæssige forstyrrelser hos børn ligger ofte omsorgssvigt og skræmmende oplevelser. Legeterapi og traumebehandling kan give tidligt skadede børn et bedre funktionsniveau. Læs historien om Michael.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Traumatiserede og skadede børn vil ofte have udviklet eller tillært sig »masker«, roller og aparte udtryksformer som en spejling og overlevelsesstrategi. De er ofte langt fra deres oprindelige autentiske udtryk.

Da jeg mødte Michael første gang, var han fem år og anbragt i plejefamilie. Michael kom oprindeligt fra en familie med en retarderet mor og hendes retarderede kæreste. Plejeforældrene beskrev ham som stærkt forstyrret, uden for pædagogisk rækkevidde og udviklingsmæssigt og sprogligt meget langt tilbage svarende til 1-1½ år.

I skolen voldte Michael store problemer og var som seksårig stærkt på vej i specialklasse. Han blev væk fra timerne og løb helt væk fra skolen eller 
begyndte at slå på både børn og voksne.

Når konflikterne opstod, blev Michael meget fastlåst/rigid, og det var umuligt for pædagoger og lærere at nå ind til ham.

Legeterapi er en forudsætning for traumebehandling

Legeterapi er et fast sæt af lege, som gentages igen og igen for at skabe kontakt og tillid og bringe barnet tilbage til de udviklingstrin, hvor der har været mangelfuld stimulering. Her arbejdes ikke direkte med traumerne. Formålet er at bringe barnet i udvikling og i større kontakt med sig selv og er en forudsætning for det videre arbejde med traumerne. Jeg arbejdede med Michael i legeterapi, inden vi tog fat på traumebehandlingen.

Fantasi og kreativitet åbner til det traumatiserede barn

Ud fra Michaels adfærd i skolen, hvor han enten blev udadreagerende, forsvandt eller ikke kunne »nås«, var min hypotese, at hans adfærd kunne forstås som reaktivering af traumer. I traumebehandlingen arbejdes udelukkende med det, barnet siger eller viser, da forcering af processer kan afstedkomme retraumatisering.

De uhensigtsmæssige sider af Michaels personlighed ville vi gerne lære at kende, invitere »ind i varmen«, så vi kunne forstå dem og give ham selv en indsigt i sine reaktioner og sin adfærd. Ved at få indsigt i og kontakt til problemområdet kunne Michael opnå en mulighed for - og frihed til - at vælge en anden adfærd.

Jeg bad Michael forme sig selv i ler; den glade Michael, den vrede Michael og til sidst den Michael, der sparker og slår. I arbejdet med ler skal barnet bruge fysiske kræfter på blødgøring og æltning. Bevægelsen i kroppen skaber bevægelse i psyken. Ved hjælp af leret sker der samtidig en legemliggørelse af problemstillingen og en eksternalisering af problemområdet. Dette skaber en distance til problemfeltet og er en hjælp til at undgå at blive overvældet.

Man kan ikke opdrage sig ud af traumet

Michael arbejdede med stor iver og glæde, og den glade Michael blev en meget glad figur med en integreret skål, hvor der skulle placeres et lys. Den vrede Michael var en vred figur med masser af våben til at forsvare sig med. Plejemor brød ind og sagde, at det ikke kunne nytte noget at være sej og slå igen. Man kan imidlertid ikke opdrage sig ud af traumet.

Når vi siger til barnet, at det skal lade være med at gøre noget, for eksempel forsvare sig, fastholder vi barnet i problematikken. Det, barnet udtrykker, skal mødes og bearbejdes.

Indsigt i traumerne giver mulighed for at spejle barnet og give omsorg

Jeg sagde, at de mange våben nok mere var et udtryk for, at Michael var bange - og hvad kunne det være, han var bange for?

Han begyndte at bygge den lille Michael, der løber væk, imens han fortalte, hvor rædselsslagen han var, når hans mor og dennes kæreste skændtes helt uhæmmet hen over hovedet på ham: »Så løb jeg ud og gemte mig bag mors bil. I mange timer sad jeg der og var meget bange, og når jeg turde vende tilbage, fortalte jeg ikke min mor, hvor jeg havde været, for så ville jeg afsløre mit gemmested«. Michael fortalte levende og med en lille og skræmt stemme.

Det var let at mærke, hvor bange han havde været, og vi fik mulighed for at spejle ham og give omsorg til det skræmte barn. Da den første terapitime var slut, var Michael i et strålende humør, og han var både glad for og stolt af sit arbejde.

I næste terapitime gik han i gang med »slå og sparke-Michael«. Midt i processen stoppede han spontant op og sagde: »Der er jo for resten også ham den 'helt almindelige Michael', som bor hjemme ved Peter og Marianne (plejeforældrene). Ham laver jeg …«, og så blev leret forvandlet til den helt almindelige Michael. Michael blev helt af sig selv færdig med en vigtig bearbejdning og kom i kontakt med den Michael, der bare fungerer godt.

Få dage senere fortalte plejemor, at Michael var holdt op med at løbe sin vej, og at skolen nu kunne nå ind til Michael og arbejde med ham, når noget blev svært.

Legeterapi og traumebehandling aktiverer børnenes egne resurser

Som en blandt mange viser Michaels forvandling, at vi selv har den iboende kreativitet og de kræfter, der skal til for at kunne bearbejde de traumer, 
vi har med os.

Hvis disse resurser skal aktiveres og være helende i bearbejdningsprocessen, skal terapeuten gennem legeterapi og traumebehandling tilbyde barnet et rum, hvor det kan bruge sin fantasi og kreativitet. Samtidig skal barnet mødes med omsorg, fordomsfri nysgerrighed og kontakt - og ikke mindst en uforbeholden invitation til, at uanset hvad du gør og kommer med, så er du ikke forkert.

Solveig Grønborg er pædagog, terapeut og supervisor og har gennem flere år arbejdet med tidligt skadede børn i Favrskov Kommune.