Forskning
Giver øget valgfrihed social opdeling?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan motiverer det eleverne, når de får større valgfrihed i udskolingen?
Det spørgsmål skal forskeren Rikke Brown undersøge med sit ph.d.-projekt. Rikke Brown er en af en række ph.d.er, der får støtte fra en pulje på 28 millioner kroner, som er bevilget af Uddannelsesministeriet til forskning i uddannelse.
»Jeg vil undersøge, hvorvidt de nye udskolingsforløb med flere valg allerede i folkeskolen er med til at differentiere eleverne - og i givet fald om det er en hensigtsmæssig udvikling«, siger Rikke Brown, der er tilknyttet som videnskabelig assistent ved Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
»Vi ved, at elevernes evne til at administrere valg afhænger af en række sociale faktorer, og man kan derfor godt blive bekymret for, om de nye udskolingsforløb i højere grad skaber separate veje i uddannelsessystemet for forskellige sociale grupper«.