Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I det seneste nummer af Folkeskolen (nummer 23/2012) undrer formanden for Danmarks Matematiklærerforening sig over, at praktiske aspekter i matematikundervisningen med oplægget til ny folkeskolereform nu ses som »en ny mulighed«!
Den forundring kan jeg kun være meget enig i.
Som ung matematiklærer op igennem 70'erne var den praktiske del af matematikundervisningen allerede en helt selvfølgelig og nødvendig bestanddel!
I forslaget til ny folkeskolereform figurerer også en »helt ny« slags timer: »aktivitetstimer«.
En noget pudsig betegnelse. Hvad er alle de andre timer så? Passivitetstimer?
Skolens »almindelige« fag er fyldt med rigtig mange forskelligartede aktiviteter.
Og det er heller ikke spor nyt.
Følger politikerne da slet ikke med i, hvad der sker i skolen?