Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er masser af lærere, som udøver autoritet, men de har erhvervet den i kraft af deres personlighed, ikke i kraft af jobbet, som er det mest lusede, lurvede og forløjede på jobbørsen.
(Arno Victor Nielsen)
Årsagen til fiaskoen i det danske uddannelsessystem er en accept af alle elevers holdninger som lige værdige. Pædagogikken har skabt en generation af libertinere, der forfølger deres egne behov. De har ingen solidaritet, og konsekvensen er en generation af danskere, der overvurderer sig selv.
(Lars-Henrik Schmidt)
Når jeg underviser, siger jeg ofte, at »den, der sigter lavt, rammer lavt«. Al min erfaring siger mig, at dette er en sandhed langt dybere, end den lyder.
(B.S. Christiansen)
Jeg er træt af årtiers lalle-mentalitet.
Autoriteten må og skal genskabes. Overalt i folkeskolen. Om det betyder, at eleverne skal til at sige hr. og fru, som det praktiseres nogle steder, er fint for mig.
(Henrik Sass Larsen)
Vores generation, »Generation Fucked Up«, mener oprigtigt, at den vigtigste deltagelse i demokratiet er at være kritisk forbruger. De ser på institutionerne som superbrugeren uden ansvar, men med reklamationsret.
(Morten Albæk)
Vi har som det eneste land i verden lærere, der ser undervisningen i deres fag som en sekundær opgave og elevernes personlige udvikling som deres primære opgave, og disse lærere har stærke meningsfæller i ministeriet. Men det er kendetegnende for totalitære regimer, at man vil have børnenes sjæl. Det er ikke en normal folkeskoles opgave.
(Bjørn Paarmann)
Der gives kun én last: at forråde sin originalitet.
(Vilhelm Grønbech)
Else