DLF mener: Frihed forudsætter, at pengene følger med
I regeringsgrundlaget
beskrives uddannelse som grundstenen i et stærkere Danmark. Jeg er helt enig og
har altid opfattet folkeskolen som et fundament for vores velfærd, velstand og
demokrati.
Jeg deler også opfattelsen af, at folkeskolen
har nogle væsentlige udfordringer. Vi har i dag alt for mange elever, der
forlader folkeskolen uden de nødvendige kompetencer til at komme videre i
uddannelse eller job.
Vi har brug for en folkeskole, hvor alle
elever udfordres, og hvor retten til god, varieret og motiverende undervisning
tages alvorligt. Vi ved, at læreren er central i den forbindelse. Lærere,
børnehaveklasseledere og skoleledere, som kender deres elever, bør i langt
højere grad kunne tilpasse undervisningen, så alle elever får en skolegang, der
motiverer og kvalificerer til videre færd i
livet. Det kræver investeringer. Investeringer i rammerne, så dygtige skolefolk
i langt højere grad får et råderum og kan indrette skolen til de elever, de
har.
Regeringsgrundlaget nævner også øgede
frihedsgrader til skolerne. Konkret peger den nye regering på at konvertere
understøttende undervisning til for eksempel kortere skoledage, hvor de
frigjorte midler geninvesteres i folkeskolen. Det er en rigtig god ide. Den
kortere skoledag er en indlysende fornuftig disposition, og samtidig får vi
lagt den understøttende undervisning endeligt i graven, så man lokalt kan
prioritere mere fleksibelt og med mulighed for flere timer med to lærere.
Men skal skolen kunne mere, end den kan i
dag, har vi brug for investeringer, så folkeskolens økonomiske grundlag ikke
smuldrer i lokale kommunale budgetudfordringer. Kommunernes økonomi er mange
steder så presset, at helt uacceptable besparelser på folkeskoleområdet
gennemføres. Det er grotesk, og lærere, elever og forældre kan med rette føle
sig afmægtige.
Lokale frihedsgrader må følges op af en
resursesikring til folkeskolen. Friheden må ikke blive en spareøvelse, men skal
tværtimod give bedre muligheder for at udvikle skolen lokalt.
Invester i folkeskolen og vores elevers
fremtid – det betaler sig. Både for den enkeltes
livskvalitet og for vores samfundsøkonomi.