"Det var en meget bastant udmelding fra kontorchefen i ministeriet, som vi er mange, der er meget overraskede over", siger kommunalpolitiker Malene Barkhus.
Kommunalpolitiker: Vi mente klart, der skulle sættes individuelle mål
"Selvfølgelig havde vi regnet med, at der skal sættes individuelle mål for hver elev", siger formanden for undervisningsudvalget på Frederiksberg Malene Barkhus (V). Hun er meget overrasket over ministeriets udmelding om individuelle mål. Derfor har hun og viceborgmesteren stillet forslag om at få en konsulent til at finde ud af, hvad der rent faktisk kræves af lærerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udvalgsformand Malene Barkhus (V) er stor fortaler for læringsmålstyret undervisning, og det samme er viceborgmester Morten Jung (R). Alligevel har de stillet et forslag til kommunalbestyrelsen om regelforenkling i forhold til lovkravene om rapportering i Min uddannelse for lærerne på Frederiksberg. Årsagen er, at der nu er kommet for meget usikkerhed om, hvor detaljerede lærerne skal være i forhold til de individuelle læringsmål.
"Efter at kontorchefen i ministeriet pludselig meldte ud, at der ikke er lovkrav om individuelle mål for den enkelte elev, er der opstået en del forvirring om retningslinjerne. Forvaltningerne har ment noget andet. Vi som politikere er nødt til at vide, hvad bundlinjen er. Selv om vi synes, det er en god ide, så skal det jo være i de rigtige proportioner i forhold til lovgivningen", siger hun til folkeskolen.dk.
Malene Barkhus har ikke været i tvivl om, at der skulle sætte individuelle mål for alle elever i alle fag, så hun var overordentlig overrasket over, at chef for læringskonsulenterne Anders Andersen for nogle uger siden meldte ud på folkeskolen.dk, at der ikke er krav om, at lærerne sætter individuelle mål for alle elever i forløbene. Hun ser helst, at der sættes individuelle mål.
"Ja, i den grad. Uden de individuelle mål er vi ikke i stand til at måle den enkelte elevs progression i læring. Det er jo et af de vigtigste punkter i reformen, netop at sætte forstørrelsesglas på den enkelte elevs progression. Det er også mit indtryk fra partifæller over hele landet, at man har studset meget over hans udmelding. For folk har jo jublet over, at der endelig er kommet målstyret undervisning til Danmark".
Afsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker
Svært at beslutte lokalt uden national klarhed
Malene Barkhus og Morten Jung foreslår, at man på Frederiksberg får en ekstern konsulent til at gennemgå de mange krav til dokumentation med henblik på en regelforenkling.
"Det kan være, at det er ministeriet, vi skal tale med, eller hvis der er et konsulenthus, der er eksperter i det her. Eller det kan være vores egen forvaltning. Vi skal bare vide, hvad der er op og ned på det her".
Kontorchef Anders Andersen og undervisningsministeren har begge meldt ud, at det i sidste ende er en lokal beslutning, hvor detaljeret målene skal sættes, men den mener Malene Barkhus ikke, at man kan tage uden at være sikker på, hvad der er bestemt på landsplan.
"Lige nu er det mudret. Vi kan ikke agere lokalt, hvis vi ikke ved nationalt, hvad der gælder. Kontorchefen har sat noget i gang. Spørgsmålet er, om han udtalelse ikke har været 100 procent korrekt - måske har han været for hurtig på aftrækkeren. Vi er jo mange, der er meget glade for målstyret undervisning og ved, at det virker".