Debat

Hvor er folkeskolen i valgkampen?

Folkeskolen har fyldt uendeligt lidt i den igangværende valgkamp. Det skyldes formodentlig, at det er en dårlig sag for de fleste partier, da de jo har stemt for de ændringer, der er en del af forklaringerne på folkeskolens udfordringer:

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Reformen har gode intentioner: Forøgelsen af timetallet i dansk, matematik og engelsk har ikke givet problemer. Understøttende undervisning giver i almindelighed kun mening, hvis den varetages af de faste lærere, men mange skoler tvinges til at tillægge den til pædagoger, der derved bliver sat på en umulig opgave. Det samme er tilfældet med lektiehjælp og faglig fordybelse. Men helt grundlæggende er det, at reformen er underfinansieret. Det giver skolerne store udfordringer, som kun kan løses ved at lade lærerne undervise meget mere end forudsat med meget mindre tid til forberedelse. Det går ud over kvaliteten af elevernes undervisning, som jo ellers skulle højnes.

Lærerne jobshopper

Lov 409 er grundlæggende indført for at give mulighed for at forøge lærernes undervisningstimetal for derved at kunne finansiere reformen. Det er lykkedes men med negative konsekvenser: Lærerne er pressede på ubalancen mellem krav og ressourcer. Lærerne flygter i stort tal fra folkeskolen. Mobiliteten blandt lærerne er blevet mindre, forstået på den måde, at lærerne kun kan få privatliv og arbejdsliv til at hænge sammen ved at bo tæt på arbejdet. Samtidigt er vilkårene for lærerarbejdet pga. af kommunernes manglende vilje til at indgå arbejdstidsaftaler blevet meget forskelligt fra skole til skole. Det får lærerne til hyppigt til at skifte arbejde midt i skoleåret med alle de ulemper, det medfører for elevernes undervisning og ærernes arbejde. Lærerne jobshopper! Noget der var næsten ukendt tidligere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Inklusion presser skolen

Inklusionen er blevet et spareobjekt! Man tilbagefører elever med vidtgående behov til normalundervisningen, uden at der følger tilstrækkelige ressourcer med til, at lærerne kan give disse elever og klassens øvrige elever den undervisning, de har et krav på. Man undlader endvidere at visitere elever til særlige foranstaltninger, selvom de har behov for det. Det presser hele skolen og undervisningen.

Hvem vil folkeskolen?

Alle de opstillede partier prøver at få fat i tvivlerne blandt vælgerne. Dem er der mange af i lærergruppen! De er desillusionerede ovenpå de seneste års fortrædeligheder. Mange kan ikke se, at der er nogen af partierne, der vil folkeskolen!

Hvilke partier vil folkeskolen?