Debat

Vi skal alle være med til at finde løsninger

Kære Nils Wedel. 
Tak for dit læserbrev i Folkeskolen den 4. december, hvor du bakker op om indholdet i folkeskolereformen, som du mener i form og indhold kan begrundes i blandt andet Hatties forskning. Men du er bekymret over, om de gode intentioner med reformen kan få luft under vingerne på grund af de nye arbejdstidsregler.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læserbrev: Jeg undrer mig...

Mange lærere føler uden tvivl, at de har svært ved at leve op til de gode intentioner i folkeskolereformen på nuværende tidspunkt. Mange skoler står midt i en kulturændring, hvor nye samarbejdsformer og arbejdsrutiner skal etableres. Men jeg oplever også, at der bliver gjort et kæmpe arbejde for at have en god dialog på skolerne om at skabe fornuftige rammer for lærernes og pædagogernes arbejde. Det tyder den seneste undersøgelse fra Aarhus Universitet, hvor lærerne generelt udtrykker tilfredshed med skoleledernes implementering af de nye arbejdstidsregler, også på.

Du nævner, at der ikke er tid til forberedelse og udvikling, fordi lærernes tid i stedet skal bruges til blandt andet årsplaner med læringsmål, teammøder, udvikling af inklusionsindsatsen, temadage med videre. Men det er opgaver, lærerne også havde før reformen, og som netop skal være en integreret del af forberedelsen og udviklingen af læringsforløb. Nu i et tættere fællesskab frem for som individuel forberedelse og udvikling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal alle være med til at finde løsninger, hvor der er konkrete problemer. Lære af god skemalægning, så der er tid til fælles forberedelse. Dele eksemplariske læringsforløb og tænke i mere fleksible løsninger både som ledelser og som medarbejdere og ikke i firkantede regler.

Det gælder også nationalt, hvor vi følger reformen tæt med evalueringer og følgeforskning, så vi også kan sætte ind med ekstra vejledning der, hvor der er behov for det.