Debat
Lappeløsninger er ikke nok
Svar til undervisningsminister Ellen Trane Nørby, interviewet i »Frihed er mit nøgleord«, Folkeskolen nummer 13, den 13 august.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Frihed er mit nøgleord"
Der er store problemer med skolereformen. Eleverne er efter sommerferien mødt ind til skoleskemaer, hvor dagene for mange elever først slutter klokken 16. Når de efter en lang skoledag kommer hjem til familien, skal de igen pakke skolebøgerne frem for at læse næste dags lektier. De lange skoledage skal afkortes. Derfor ønsker jeg handling fra regeringen. Vi kan ikke nøjes med lappeløsninger.
Når Ellen Trane Nørby i artiklen siger, at hun er åben over for at give kommuner dispensationer, efter at folkeskolereformen er implementeret, så lyder det meget fint. Men hvorfor nøjes med midlertidige lappeløsninger og dispensation på dispensation? Hvorfor ikke ændre loven med det samme?
Det rigtige i denne situation er for mig at se ikke lappeløsninger, men at tage det hele oppefra og ned og ændre de elementer, der ikke fungerer i folkeskolereformen. I en sådan proces er det i den grad vigtigt at inddrage interessenterne. Den vigtigste interessent er i denne sammenhæng lærerne. De bliver til hverdag konfronteret med den nye folkeskolereform og dens udfordringer. De oplever reformen på egen hånd og bør lyttes til, så folkeskolen kan blive forbedret. Jeg mener, at folkeskolen forbedres ved, at understøttende undervisning og lektiecafeer skal gøres frivilligt, og jeg tror på, at det er en gevinst at give mere frihed til folkeskolen.
Jeg vil derfor opfordre Ellen Trane Nørby til at tage fat om nældens rod, så vi sammen kan ændre loven og forbedre folkeskolen.