It-udvikler

Offentliggjort Sidst opdateret

Lasse vang

26 år -

Linjefag i matematik, historie og samfundsfag.

Udvikler digitale læremidler til matematik og studerer tilkandidat i it-didaktisk design.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På læreruddannelsen fik Lasse Vang en matematikunderviser, som var god til at forklare, hvordan man kan inddrage it i undervisningen. Lasse Vang havde selv interesseret sig for it i mange år, så hans fokus på uddannelsen lå hurtigt klart. Han søgte praktik på en skole i Hammel, der slog sig op på at gøre særligt meget ud af it. Skolen havde ganske rigtigt god fokus på it og masser af udstyr, men han oplevede, at lærerne manglede gode digitale undervisningsmaterialer til matematikundervisningen.

»Udstyret var i orden, men indholdet manglede. Det svarer lidt til at give folk en tom bog og bede dem om selv at skrive indholdet«, siger Lasse Vang.

Han kunne selv programmere en smule, så han udviklede nogle simple programmer til brug i matematikundervisningen. Han prøvede dem af i sin praktik, og de blev hurtigt en succes på skolen, som også endte med at beholde programmerne, efter at Lasse Vang vendte tilbage til sin uddannelse. Her fortsatte hans interesse for it i matematikundervisningen, som han også skrev bacheloropgave om.

Kort efter Lasse Vangs dimission fik han en fuldtidsstilling på en tosproget privatskole i Aarhus. I løbet af de ni måneder, han arbejdede der, startede han i sin fritid virksomheden Danviden, hvor han udviklede digitale læremidler, som han brugte i sin egen undervisning.

»Det var fedt at kunne afprøve læremidlerne med eleverne, for det er vigtigt for mig, at det ikke bare fungerer som en bog på nettet. Det skal aktivere eleverne og kunne noget ekstra. Og samtidig selvfølgelig leve op til kravene om del- og trinmål, bygge på den rette didaktik og være let at gå til«, forklarer han.

Sommeren 2012 lagde han undervisningen bag sig og startede på kandidatstudiet i it-didaktisk design ved Aarhus Universitet. Sideløbende fokuserer han også på sin virksomhed, hvor han netop har udgivet matematiksystemet »Skoledu«.

Lasse Vang er glad for den retning, han har taget. Han mener, at læreruddannelsen giver en god mulighed for at se i andre retninger - og især når jobbene er få, kan man blive presset til at tænke kreativt og afprøve noget nyt.

»Jeg vil ikke afvise, at jeg engang skal undervise i folkeskolen igen, for det kan jeg rigtig godt lide. Men lige nu er der et behov for nogle digitale læremidler, så der kan jeg være med til at gøre en forskel, fordi jeg har min didaktiske forståelse fra læreruddannelsen«, siger han.