Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når en bruger laver et undervisningsforløb i den udbredte digitale læringsplatform Meebook, er der flere muligheder: Man kan vælge at bruge mål fra forenklede Fælles Mål for fagene, at indtaste egne læringsmål eller helt undlade at bruge mål for, hvad eleverne skal have ud af undervisningen.
I skrivende stund har de knap 40.000 undervisere og pædagoger på platformen - heraf cirka 30.000 folkeskolelærere - i 776.453 tilfælde valgt at oprette egne læringsmål.
Til sammenligning har enkeltmål fra forenklede Fælles Mål 1.233.017 gange været brugt som grundlag for et undervisningsforløb i Meebook.
Folkeskolen har set et udsnit af brugernes egne læringsmål, og de spænder vidt. Fra »Jeg kan tegne en konge« over »Eleven kan inddele en historisk periode efter forskellige principper« til »Kunne lektionen bruges til noget?« Af andre mål kan nævnes »Jeg ved, hvorfor noget flyder og andet synker«, »Jeg kan rime fire ord på and« og »Hvor svær var opgaven? Skriv, hvad der var svært«.
Tovtrækkeri om Fælles Mål er slut
Meget forskellig brug af læringsmål
Lærer Mette Frederiksen fra Syvstjerneskolen i Furesø Kommune er en markant stemme i debatten om læringsmål. I den forbindelse har hun snakket med mange lærere fra hele landet, og her har hun oplevet store forskelle på, hvordan man lokalt bruger læringsmål og læringsplatform. Derfor er det også svært at komme med et entydigt bud på, hvad de knap 800.000 egne mål er et udtryk for, siger hun.
»Personligt bruger jeg flere egne mål end Fælles Mål, men det er, fordi det kræver flere museklik at hente målene fra Fælles Mål ind i Meebook. På min skole er det et opmærksomhedspunkt at holde antallet af klik på et fornuftigt niveau«.
På Syvstjerneskolen skal årsplanen og elevplanen laves i Meebook, og der skal tilknyttes læringsmål til de enkelte forløb. I andre kommuner har Mette Frederiksen oplevet, at der i højere grad er fokus på, at forløbene skal deles med andre lærere.
»Den funktion bruger vi også hos os, men kun når det giver mening i den konkrete situation«, siger hun.
Stifter af Meebook Søren Adolph har lærerbaggrund, og han ser de mange selvopfundne læringsmål som et tegn på, at lærerne sætter deres eget kreative præg på systemet, og at »billedet af målstyringsdiktatur i folkeskolen ikke har hold i virkeligheden«.
»Måske skulle man prøve at lytte til de mange lærere, der frivilligt bruger læringsmål på en kreativ måde, hvor de som fagprofessionelle tager styringen«, siger han og tilføjer:
»Fra Meebooks side har vi hele tiden lagt op til, at lærerne skal tage magten og gøre læringsmål anvendelige og brugbare i netop deres kontekst. Det er lige nøjagtig det, der sker. Jeg synes, det er meget positivt«.
Mål hænger sammen med evaluering
Mette Frederiksen mener, at det kan være tegn på reflekteret brug af forenklede Fælles Mål, at lærerne nedbryder dem til egne konkrete læringsmål.
»Men skal man indskrive i Meebook, om 24 elever alle kan rime fire ord på and, så er læreren blevet bogholder. Det kan sikkert være et udmærket mål i undervisningen, og målene skal evalueres, men hvis det hele skal bogføres i Meebook, så har vi fået en overdrevet evalueringskultur. Og igen er det nok lokalt bestemt«, siger hun.
Lektor Dorthe Carlsen fra professionshøjskolen University College Syd har forsket i læreres forståelse af læringsmål. Ifølge hende har lærerne mere fokus på evalueringsdelen end det at sætte mål for undervisningen, og det kan være med til at forklare de mange mål.
»Gennem den måde, lærerne taler om evaluering på, udtrykker de også en målforståelse. Der er meget fokus på, at mål er noget, man kan tjekke op på, og det bliver lettere, hvis man bryder forløb op i mange små, konkrete delmål«.
Ifølge Dorthe Carlsen er der en sammenhæng mellem, hvor kompetent læreren føler sig, og hvor færdighedsprægede målene bliver: »Det vil sige, at den samme lærer kan bruge mål forskelligt i to forskellige fag. Hvor det før var lærebogen, der styrede undervisningen i de fag, man ikke var sikker i, er det nu også læringsmålene, der gør det«.
Lærere ser mål som en »skal-opgave«
Lektor Keld Skovmand fra professionshøjskolen University College Lillebælt er i bogen »Uden mål og med« stærkt kritisk over for niveauet på forenklede Fælles Mål. Han mener ikke, det er med lærernes gode vilje, at de nedbryder målene i egne læringsmål.
»Der er en forestilling blandt kommuner, skoleledere og lærere om, at det er en pligt at nedbryde færdighedsmål i konkrete læringsmål og tegn på læring. Men det er ikke juridisk bindende. Det er alene nævnt i det vejledende materiale til bekendtgørelsen«, siger han og tilføjer:
»I nogle kommuner er Fælles Mål overimplementeret, og der er voldsomt fokus på synlig læring. Der kommer et pres på lærerne, fordi læring jo først er synlig, når den kan ses via individuelle læringsmål«.
Også formand for Danmarks it-vejlederforening John Klesner mener, at lærerne ser det som en »skal-opgave« at lave forløb med læringsmål på læringsplatformen:
»Og så giver det måske mere mening, hvis man påvirker det med egne læringsmål. Det ligger i lærerkulturen, at man er god til at være selvforvaltende og sætte retning, mens man samtidig gør det, der forventes af en«.
Mål sætter ramme for aktivitet
Ifølge Søren Adolph er mange af de 40.000 Meebook-brugere først kommet på platformen det seneste år, og mange af dem har kun været på som en del af et prøveforløb på et par uger. Derfor kan man, ifølge ham, ikke lave regnestykket, at de knap 800.000 læringsmål svarer til cirka 20 mål om året per bruger.
Keld Skovmand hæfter sig ved, at mange af eksemplerne på lærernes egne læringsmål faktisk er aktivitetsbeskrivelser.
»Det er jo ikke, fordi eleven ikke kunne tegne en konge, før han fik en aktivitet i Meebook. Og det er fint at tegne konger, men det bekymrer mig, hvor meget tid der går med at udarbejde læringsmål og følge op på dem - for både lærere og elever«, siger han.
Desuden bekymrer det lektoren, at der tilsyneladende er forskellig forståelse af, hvad læringsmål er.
»Hvis man skal arbejde med læringsmål, skal man helst gøre det ud fra en nogenlunde ensartet forståelse og på en måde, hvor det giver mening for elever, lærere og forældre. Jeg var blevet forarget, hvis mine børn var kommet hjem med læringsmål af den kvalitet«, siger Keld Skovmand.