Store forandringer på vej: Fagbladet Folkeskolen vil være mere for flere
Færre og bedre trykte magasiner, et nyt nyhedsbrev skræddersyet til medlemmerne, en samlet skoledebat og markante investeringer digitalt. Fagbladet Folkeskolens nye strategi skal fremtidssikre mediet fra 2024. Læs om ændringerne her.
Kære læsere. Her får I en nyhed fra vores egen andedam:
Annonce:
I 2024 sker der store forandringer på Fagbladet Folkeskolen.
Formålet er at fremtidssikre Folkeskolen som et både medlemsnært og dagsordensættende
journalistisk medie for og om skolen.
Det trykte Folkeskolen får et markant kvalitetsløft og skal
fremover udkomme én gang om måneden. Der indføres et nyt nyhedsbrev til alle
medlemmer, så Folkeskolen kan skabe mere værdi for dem, der ikke læser på
papir.
Vi investerer i at dyrke og samle skoledebatten på Folkeskolens
platforme. Og så kommer vi i løbet af 2024 til at sætte fart på den digitale
omstilling af Folkeskolen med bedre indhold, bedre brugeroplevelse og et
flottere udtryk digitalt.
”Fagbladet Folkeskolen skal være det troværdige og
dagsordensættende skolemedie – uanset platform. Nu fremtidssikrer vi
Folkeskolen med markante investeringer digitalt, samtidig med at vi løfter
kvaliteten på print”, siger chefredaktør og administrerende direktør Andreas Marckmann
Andreassen.
Annonce:
Kvalitetsløft på papir
Det trykte Folkeskolen får et markant kvalitetsløft, både
visuelt og journalistisk. Det nye magasin vil udkomme cirka 12 gange om året,
hvor det i dag udkommer 20 gange.
Den nuværende frekvens er for høj til, at
medlemmerne kan nå at læse bladet i en travl hverdag. Samtidig vil færre
udgivelser give mere tid til journalisterne, et markant mindre klimaaftryk,
ligesom der frigøres ressourcer fra den dyre distribution og tryk, som kan
investeres i journalistikken – især digitalt.
Alle de
penge, der spares på omlægningen, geninvesteres i Folkeskolen. Så der er ikke
tale om en sparerunde.
Annonce:
Samtidig indfører Folkeskolen et nyt digitalt format til DLF’s
medlemmer. Selvom mange læser det trykte blad, er der især blandt de yngre
målgrupper for mange, der aldrig ser papiret.
Dem skal Folkeskolen også være
medie for. Derfor indføres et nyt nyhedsbrev, som er skræddersyet til medlemmernes
behov. Inspirationen hentes blandt andet i Folkeskolens succesfulde faglige
netværk. Det nye nyhedsbrev udsendes første gang i januar 2024.
Den største relancering i flere år
Forandringerne er en del af Folkeskolens nye strategi, som
skal styrke mediets position som det uafhængige kvalitetsmedie, der gør en
forskel for skolen, lærerne og samfundet.
Annonce:
”Vi
står foran den største relancering af Folkeskolen i flere år. Alle platforme
kommer til at forandre sig. Det bliver stort, svært, vildt og vigtigt, og
omdrejningspunktet bliver at være mere for flere. Derfor er brugernes behov
afgørende for alt, hvad vi kommer til at gøre”, siger Andreas Marckmann Andreassen.
Den nye strategi har allerede betydet, at Folkeskolen
investerer i at samle og kvalificere den danske skoledebat. I august tiltrådte
Naja Dandanell som debatredaktør, og allerede nu har Folkeskolen løftet både
kvaliteten, frekvensen og gennemslagskraften for vores debat.
Frem mod jul
sættes resten af det nye debat-team, ligesom der udvikles nye debatregler, som
skal give flere lyst til at deltage.
Kommerciel genstart
Annonce:
De store forandringer redaktionelt følges ad med en ny
kommerciel strategi, der blev søsat i foråret 2023. Her er fokus på at løfte
annonceomsætningen, først og fremmest digitalt.
I år har fokus været på at sætte et nyt hold i den
kommercielle afdeling, in-house de fleste salgsopgaver, lægge en ny
salgsstrategi og udskifte teknologier. Resultaterne forventes først for alvor
at vise sig næste år, men allerede nu ser 2023 ud til at præstere rigtig godt med
markant annoncevækst for første gang i flere år.
Fagbladet Folkeskolen blev stiftet i 1883, og er i dag en
selvstændig medievirksomhed ejet af Danmarks Lærerforening og Stibo Complete.
Mediehuset har cirka 20 medarbejdere.
Det trykte Folkeskolen har ifølge Gallup over 130.000
læsere. På nettet har Folkeskolen over 250.000 læsere om måneden.