Store forandringer på vej: Fagbladet Folkeskolen vil være mere for flere

Færre og bedre trykte magasiner, et nyt nyhedsbrev skræddersyet til medlemmerne, en samlet skoledebat og markante investeringer digitalt. Fagbladet Folkeskolens nye strategi skal fremtidssikre mediet fra 2024. Læs om ændringerne her.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kære læsere. Her får I en nyhed fra vores egen andedam:

I 2024 sker der store forandringer på Fagbladet Folkeskolen. Formålet er at fremtidssikre Folkeskolen som et både medlemsnært og dagsordensættende journalistisk medie for og om skolen.

Det trykte Folkeskolen får et markant kvalitetsløft og skal fremover udkomme én gang om måneden. Der indføres et nyt nyhedsbrev til alle medlemmer, så Folkeskolen kan skabe mere værdi for dem, der ikke læser på papir. 

Vi investerer i at dyrke og samle skoledebatten på Folkeskolens platforme. Og så kommer vi i løbet af 2024 til at sætte fart på den digitale omstilling af Folkeskolen med bedre indhold, bedre brugeroplevelse og et flottere udtryk digitalt.

”Fagbladet Folkeskolen skal være det troværdige og dagsordensættende skolemedie – uanset platform. Nu fremtidssikrer vi Folkeskolen med markante investeringer digitalt, samtidig med at vi løfter kvaliteten på print”, siger chefredaktør og administrerende direktør Andreas Marckmann Andreassen. 

Kvalitetsløft på papir

Det trykte Folkeskolen får et markant kvalitetsløft, både visuelt og journalistisk. Det nye magasin vil udkomme cirka 12 gange om året, hvor det i dag udkommer 20 gange. 

”Vi står foran den største relancering af Folkeskolen i flere år. Alle platforme kommer til at forandre sig. Det bliver stort, svært, vildt og vigtigt, og omdrejningspunktet bliver at være mere for flere", siger chefredaktør og administrerende direktør Andreas Marckmann Andreassen.

Den nuværende frekvens er for høj til, at medlemmerne kan nå at læse bladet i en travl hverdag. Samtidig vil færre udgivelser give mere tid til journalisterne, et markant mindre klimaaftryk, ligesom der frigøres ressourcer fra den dyre distribution og tryk, som kan investeres i journalistikken – især digitalt.

Alle de penge, der spares på omlægningen, geninvesteres i Folkeskolen. Så der er ikke tale om en sparerunde.

Samtidig indfører Folkeskolen et nyt digitalt format til DLF’s medlemmer. Selvom mange læser det trykte blad, er der især blandt de yngre målgrupper for mange, der aldrig ser papiret. 

Dem skal Folkeskolen også være medie for. Derfor indføres et nyt nyhedsbrev, som er skræddersyet til medlemmernes behov. Inspirationen hentes blandt andet i Folkeskolens succesfulde faglige netværk. Det nye nyhedsbrev udsendes første gang i januar 2024.

Den største relancering i flere år

Forandringerne er en del af Folkeskolens nye strategi, som skal styrke mediets position som det uafhængige kvalitetsmedie, der gør en forskel for skolen, lærerne og samfundet.

”Vi står foran den største relancering af Folkeskolen i flere år. Alle platforme kommer til at forandre sig. Det bliver stort, svært, vildt og vigtigt, og omdrejningspunktet bliver at være mere for flere. Derfor er brugernes behov afgørende for alt, hvad vi kommer til at gøre”, siger Andreas Marckmann Andreassen.

Den nye strategi har allerede betydet, at Folkeskolen investerer i at samle og kvalificere den danske skoledebat. I august tiltrådte Naja Dandanell som debatredaktør, og allerede nu har Folkeskolen løftet både kvaliteten, frekvensen og gennemslagskraften for vores debat. 

Frem mod jul sættes resten af det nye debat-team, ligesom der udvikles nye debatregler, som skal give flere lyst til at deltage.

Kommerciel genstart

De store forandringer redaktionelt følges ad med en ny kommerciel strategi, der blev søsat i foråret 2023. Her er fokus på at løfte annonceomsætningen, først og fremmest digitalt.

I år har fokus været på at sætte et nyt hold i den kommercielle afdeling, in-house de fleste salgsopgaver, lægge en ny salgsstrategi og udskifte teknologier. Resultaterne forventes først for alvor at vise sig næste år, men allerede nu ser 2023 ud til at præstere rigtig godt med markant annoncevækst for første gang i flere år.

Fagbladet Folkeskolen blev stiftet i 1883, og er i dag en selvstændig medievirksomhed ejet af Danmarks Lærerforening og Stibo Complete. Mediehuset har cirka 20 medarbejdere.

Det trykte Folkeskolen har ifølge Gallup over 130.000 læsere. På nettet har Folkeskolen over 250.000 læsere om måneden.