Fagbladet Folkeskolen

Vi vil skabe en stærk og tillidsbaseret forbindelse direkte til vores brugere – uden om Big Tech, siger chefredaktør og adm. direktør på Folkeskolen Andreas Marckmann Andreassen om planerne med innovationsmidlerne.

Folkeskolen får millionstøtte til digital relancering

To millioner i mediestøtte skal hjælpe Fagbladet Folkeskolen med at genopfinde mediets rolle digitalt og udfordre tech-giganternes magt.

Fagbladet Folkeskolen skal have en bedre og mere brugervenlig hjemmeside, vores nyhedsbreve skal relanceres, og så skal der lægges en ny redaktionel strategi for alle vores digitale platforme.

Det er ambitionerne for det kommende år, og forarbejdet er allerede i fuld gang.

Og nu har Folkeskolen fået en håndsrækning i millionklassen til at lykkes med projektet.

Medienævnet har nemlig valgt at støtte Fagbladet Folkeskolens digitale omstilling med 2,06 mio. kroner over en periode på to år. Støtten kommer fra Slots- og Kulturstyrelsens såkaldte innovationspulje, hvor medier kan søge midler til nyskabende projekter, der forventes at kunne inspirere andre i mediebranchen.

Fagbladet Folkeskolen finansierer selv det meste af projektet, imens innovationsstøtten udgør 40 procent.

”Vi er enormt begejstrede og taknemmelige for støtten. For et lille medie med store drømme er der ingen tvivl om, at pengene kommer til at blive altafgørende for, at vi kan indfri vores ambitioner for et nyt og endnu bedre Folkeskolen digitalt", siger adm. direktør og chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.

Digitalt forfra

Helt konkret skal pengene bruges til en grundlæggende gentænkning af Fagbladet Folkeskolen på alle digitale platforme. Hvad det præcis skal betyde, er for tidligt at sige. Det er nemlig også en del af projektet at undersøge brugernes behov grundigt først.

Et af formålene med projektet er at skabe mere værdi for flere brugere, først og fremmest lærere og andre skoleprofessionelle. Fagbladet Folkeskolen har høje tilfredshedsrater, men vi vil gerne gøre en forskel for endnu flere med vores skolenære og dagsordensættende journalistik.

Et andet formål er at opnå en tættere kontakt direkte til brugerne.

”I dag er der mange af Folkeskolens læsere, som kommer fra tech-giganter som Google eller Facebook. Usunde algoritmer har al for stor magt over, hvad brugerne ser og læser på nettet, og her vil vi skabe en stærk og tillidsbaseret forbindelse direkte til vores brugere – uden om Big Tech”, siger Andreas Marckmann Andreassen.

Den indsats handler blandt andet om at styrke Folkeskolens populære nyhedsbreve og skabe nye med fokus på indhold, der kan gøre en forskel for lærere, lærerstuderende og andre skoleinteresserede i en travl hverdag.

Debatunivers omlagt med støtte i 2023

Det er anden gang på kort tid, Fagbladet Folkeskolen modtager en stor bevilling fra innovationspuljen. I 2023 besluttede Medienævnet at tildele 1,65 mio. kr. til Folkeskolens relancering af sit debatunivers.

Takket være den bevilling kunne Folkeskolen investere massivt i vores debatunivers, og vi tilbyder nu coaching til alle debatskribenter, modererer kommentarsporet på folkeskolen.dk og på sociale medier, ligesom Folkeskolen har udpeget et spritnyt team af debatambassadører over hele landet.

Resultatet af debatprojektet er markant flere og bedre debatindlæg, flere forskellige stemmer i debatten, en bedre tone i kommentarsporet og flere debatindlæg, der sætter dagsorden. Og i august i år blev relanceringen af debatuniverset belønnet med en stor fagmediepris.