Fagbladet Folkeskolen

Folkeskolen modtog i dag medieprisen. Fra højre Emma Suinat, Jennifer Skydt Andersen, Kristian Ib, Anna Essendrop Bach, Andreas Marckmann Andreassen, Anders Thorsen og Naja Dandanell.

Folkeskolens debatunivers vinder mediepris

I en tid, hvor medier lukker kommentarspor eller overlader den åbne debat til sociale medier, har Fagbladet Folkeskolen investeret i og gentænkt debatten. Indsatsen har været en så stor succes, at den er i dag er blevet tildelt Anders Bordings mediepris.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolen er torsdag eftermiddag blevet tildelt Anders Bordings mediepris for relanceringen af mediets debatunivers.

Medieprisen gives til specialmedier, som i særlig grad er i stand til at ramme målgruppen og opbygge en forretningsmodel, der kan tjene til inspiration for andre medier.

”Debatten om folkeskolen er ofte polariseret, fragmenteret og ukvalificeret. I en tid, hvor medier lukker debatsporet eller overlader den åbne debat til de sociale platforme, har Fagbladet Folkeskolen valgt at investere i at gentænke vores debatunivers", siger chefredaktør og direktør Andreas Marckmann Andreassen.

"Vi vil være det medie, som samler skoledebatten, løfter kvaliteten og sikrer en fair debatkultur”.

Det har vi gjort

I august 2023 startede Folkeskolen en grundlæggende relancering af debatten, som består af fem elementer:

1. Løft af kvaliteten af debatindlæg. Før blev der udgivet for mange debatindlæg. Nu får alle coaching og efterkritik på indlæg.

2. Nye debatregler som inviterer til debat, men også ridser begrænsninger og forventninger op. Reglerne følges op med moderation og dialog.

3. Tryg og åben debatkultur. Fra april 2023 til april 2024 er vi gået fra 56 til 560 kommentarer på folkeskolen.dk. Debatteamets moderation, ros og spørgsmål gør flere trygge ved at deltage.

4. Nye stemmer i skoledebatten. Folkeskolen.dk har samlet et panel af debat-ambassadører i hele landet, som bidrager med indlæg og hjælper med at opdage andre, som fortjener en stemme.

5. Nytænkning er blandt andet liveinitiativer om stort og småt. Fx spørgetime til undervisningsminister Mattias Tesfaye eller en erfaren lærer i håndværk og design.

Det har indsatsen betydet

De nominerede til medieprisen

  • Scleroseforeningen: 'SAMMEN' 
  • Folkeskolens debatunivers 
  • Børn&Unge Forskning - BUPL forskningsformidling

Indsatsen har givet flere og gladere debattører, ligesom det har øget antallet af læsere på debatuniverset. Det har givet en større mangfoldighed af stemmer og yngre debattører. Og så har indsatsen øget annonceindtægterne og fordoblet antallet af debatlæsere, fortæller debatredaktør Kristian Knudsen Ib.

Debatteamet har gjort en stor indsats på sociale medier. Tonen på Facebook er moderet, og der har været en dedikeret indsats på LinkedIn. Fra projektstart er Folkeskolens Linkedin vokset med cirka 100 procent klik, 200 procent visninger og 300 procent kommentarer.

Debatuniverset har også i langt højere grad end tidligere sat skoledagsorden. 

Årets hidtil mest læste artikel på folkeskolen.dk er et debatindlæg med titlen ”Lærer: Tiden er løbet fra fællesbad i idræt”. Fem af årets ti mest læste artikler er debatindlæg. Folkeskolens debatstof citeres nu jævnligt i andre medier, fx Avisen Danmark, DR P1, Radio4, Århus Stiftstidende, Politiken, Berlingske og Go’ Morgen Danmark.