Debat
Lærer Jan Thrane håber, at flere fremover vil få lyst til at deltage i debatten på folkeskolen.dk.
Foto: iStock
Debat: Hvorfor deltage i debatten på Folkeskolen.dk?
”Jeg håber, at relanceringen af debatten på folkeskolen.dk vil inspirere flere til (igen) at deltage", skriver lærer Jan Thrane.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
For tiden arbejdes der på en større relancering af debatten her på folkeskolen.dk. Formålet er at få flere lærere/læsere til at engagere sig i
skoledebatten – at give deres meninger og input til kende både i selvstændige
indlæg og kommentarer.
Som noget nyt orkestreres debatten fremover i to spor - Inspiration og Debat. Et, hvor man kan udveksle fag-faglig viden fra sin skolehverdag – et
andet hvor man kan sætte mere skolepolitiske emner på dagsordenen og til debat.
Mens de særlige såkaldte ”faglige rådgivere” inden for de enkelte skolefag samt de faglige foreninger fortsat selv kan udgive deres indlæg, vil de øvrige faste bloggere fremover udgå og blive
erstattet af et forum, hvor alle kan sende blog-/debatindlæg til debatteamet,
som så evt. vil redigere i disse og lægge dem op på folkeskolen.dk. enten under ”Inspiration” eller ”Debat”.
Der er i forbindelse med relanceringen af debatten hyret og nedsat et
særligt debatteam på Fagbladet Folkeskolen bestående af Anna Essendrop Bach,
Naja Dandanell og Anders Thorsen. Anders Thorsen skulle ifølge omtalen af ham her på Folkeskolen.dk have en
baggrund som lærer og skoledebattør. Nysgerrig som jeg er, brugte jeg
søgefunktionen øverst på siden for at læse lidt op på ham.
I et tidligere indlæg med overskriften ”Valg i DLF: Jeg stemmer på den
kandidat, jeg er mest uenig med” skriver han i
et blogindlæg, hvor han begrunder hvorfor han valgte at stemme på en bestemt
kandidat i forbindelse med et tidligere valg til hovedstyrelsen i DLF.
Det minder mig om den indgangsreplik, som Clement Kjersgaard bruger og
gentager efter behov i Debatten på DR: ”Jo mere uenig du er med nogen, jo
pænere skal du tale til vedkommende”.
Under min læreruddannelse (2009-2013) blev jeg af den daværende
chefredaktør spurgt, om jeg ville være med som blogger i det, der på det tidspunkt
blev omtalt som et nyt community på folkeskolen.dk. Det har siden udviklet sig
under skiftende redaktører til det, vi kender i dag. Et debatforum, som er helt
enestående – jeg kender ikke til andre fagforeninger, som på samme måde stiller
et brugergeneret debatforum til rådighed for deres medlemmer, gør du?
Jeg har siden skrevet blogs og kommentarer på folkeskolen.dk, men i
peroder - ofte lange - har jeg ikke haft hverken tid eller overskud til det. Der
er i forvejen rigeligt at se til i en på mange måder presset skolehverdag. Det
– og det, at der efter den seneste opdatering af folkeskolen.dk bl.a. blev
indført en lidt besværlig oprettelses-log-in-procedure – er måske den primære
grund til, at færre på det seneste deltager aktivt i debatten?
Jeg håber, at relanceringen af debatten på folkeskolen.dk vil inspirere flere
til (igen) at deltage.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk