Fagbladet Folkeskolen
Kære læser
Velkommen til et nyt og forbedret fagbladet Folkeskolen.
Dette er den første udgave af vores nye magasin, hvor vi har løftet kvaliteten
i både form og indhold. Bedre papir, flere sider, flad ryg og et grundigt løft
af designet går hånd i hånd med mere gennemarbejdet journalistik, som
forhåbentlig både kan overraske og gøre vores læsere klogere.
Fremover
vil Folkeskolen udkomme én gang om måneden frem for to. Til gengæld har
vi gjort os umage for at skabe et magasin til dig, som både giver inspiration
til det daglige arbejde ude på skolerne, spejler fællesskabet med kollegerne,
påvirker samfundet og giver dig et overblik over vigtig forskning. Det trykte
magasin skal være en genvej til viden, inspiration og fællesskab.
I –
læserne – har haft afgørende indflydelse på det, vi laver om – og det, vi
bevarer. I vores undersøgelser har I efterlyst færre og bedre trykte
udgivelser, I har efterlyst mere guidestof og inspiration til og fra hverdagen,
I har efterlyst flere kolleger, man kan spejle sig i, og især de
lærerstuderende har efterspurgt mere formidling af forskning og nye metoder.
Derfor
vil du i hvert magasin kunne læse reportager og interview om al den gode
undervisning, der sker i skolerne, nye værktøjer og forskning, som du kan bruge
i dit arbejde. I dette nummer besøger vi for eksempel Skolen på Grundtvigsvej,
som deler sine erfaringer med projektbaseret undervisning.
Konstruktivt kritiske
I har også bedt os blive ved med at prioritere de
grundige og kritiske historier, hvor vi afdækker et problem og konfronterer de
ansvarlige – det kunne være vores artikler om lærere, der uretmæssigt anklages
for krænkelser, eller vores afdækning af rige fondes skjulte magt i skolen. Men
I har også understreget i vores fokusgrupper, at vi ikke skal stoppe ved
problemet. Vi skal også pege på løsningerne, gode eksempler og de gode råd.
Derfor
sætter vi i dette magasin fokus på forældreklager og samarbejdet mellem
forældre og skole. Lærerne oplever voksende problemer med konflikter og klager,
og du kan møde Patrick Stott Venzel, der som lærer oplevede, at forældreklager
direkte til skolechefen endte med at give hans elever en reeksamen, som ellers
var blevet afvist. I temaet peger vi også på, hvordan samtalen med forskellige
forældre kan tages.
Et udviklingsår
Det nye magasin er et stort og vigtigt skridt i
en relancering af mediet Fagbladet Folkeskolen, som vi satte i gang i
foråret 2023. Første skridt blev taget i december, hvor vi lancerede nye
debatregler og et bedre debatunivers på folkeskolen.dk. Formålet er at
kvalificere og samle skoledebatten og få flere til at engagere sig i den. Her i
magasinet løfter vi også debatstoffet, som fremover ligger fast sidst i bladet.
Der har vi også placeret chefredaktørens leder. Du behøver jo ikke at starte
hvert magasin med at læse, hvad jeg synes. Men hvis du har lyst, kan du læse
det til sidst.
Næste
skridt i relanceringen er nye og bedre nyhedsbreve. Vi indfører et nyt
nyhedsbrev til medlemmer af DLF med det bedste fra folkeskolen.dk og magasinet
samt nyt nyhedsbrev særligt til studerende. Og efter sommer er det
folkeskolen.dk’s tur til at få en overhaling.
Når man
starter noget forfra, sker der altid fejl. Dem bliver vi klogere af, og det vil
jeg gerne tale helt åbent med jer læsere om. Dette er den allerførste udgave af
det nye Folkeskolen, og vi kommer helt sikkert til at lave om i både
stort og småt. Hvis du har ris eller ros til det nye magasin, så tøv ikke med
at skrive direkte til mig på ama@folkeskolen.dk. Vi udgiver dette medie for
jeres skyld.
Tak, fordi du læser med.
Andreas Marckmann Andreassen