Mindeord
Tero Vesalainen
Mindeord fra en tidligere elev
Henry Hansen var den bedste lærer, jeg nogensinde har haft
Jeg havde Henry Hansen til
matematik i 8. og 9. klasse på Nordagerskolen i Ringe i midtfirserne. Men han
lærte mig meget mere end blot matematik – han var en mand, jeg så op til, både
som lærer og som menneske.
Det, der gør, at Henry skiller
sig ud og hæver sig over alle andre undervisere, jeg har haft i mine 18 års
formelle uddannelse, er en masse små ting, som vi alle kan lade os inspirere
af.
Henry var altid ulasteligt klædt
og ekstremt velsoigneret – et særsyn blandt lærere i midtfirserne. Han kom
altid præcis til tiden – aldrig for tidligt, aldrig et minut for sent – hvilket
er endnu mere imponerende, når man tænker på, at han samtidig havde et bijob
som viceskoleinspektør.
Forberedelse var en dyd for
Henry. Alle afleverede opgaver blev leveret tilbage i den efterfølgende time –
omhyggeligt rettet og kommenteret ned til mindste detalje. Jeg er sikker på, at
mange kan takke Henry for, at de i dag kan sætte to lige lange streger under
hinanden uden at efterlade en blækklat.
Undervisningen var altid
velforberedt og varieret med mange små sceneskift. Vi startede ofte timen med
tabeller, hvor alle havde øvet sig på dagens tabel for at kunne svare prompte,
når vi blev spurgt. Det var sjovt, og der var altid et smil på læben. Derefter
skulle vi skrive dagens paragraf – regneregler, som Henry havde formuleret, og
som vi alle skrev ned i vores hæfter. Disse blev renskrevet derhjemme og vist frem
den efterfølgende time.
Dagens opgaver blev gennemgået på
tavlen – først af Henry og derefter af en tilfældig elev, der sammen med ham
fik lov at løse opgaver på tavlen. Her skabte han et trygt rum, selv for
teenagere, hvor man kunne stå foran klassen, lære og fejle.
Når en opgave ikke blev afleveret
til tiden, eller hvis man havde sjusket, blev Henry aldrig vred. Han reagerede
først med nysgerrighed: Hvordan kunne det være sket? Var det noget, vi skulle
gennemgå igen i klassen? Hvis der ikke var en god grund, blev han skuffet – men
altid med et smil. Og så fik man en ekstra chance til at aflevere opgaven næste
gang.
Jeg mindes aldrig, at Henry
hævede stemmen. Han havde en naturlig autoritet, og selvom han kunne være
bestemt, hvis vi fx legede med lommeregnere eller snakkede med sidemanden, var
der aldrig uro i hans timer. Det skyldtes hans engagement og den tydelige
følelse af, at han ville os det bedste. Selv de værste rødder fra Hillerslev
gav ham deres fulde opmærksomhed, fordi han altid uden undtagelse behandlede
alle elever respektfuldt.
Afslutningsvis, til eksamen,
oplevede mange deres største succesoplevelser, når de fik flotte karakterer og
et stærkt fundament til at læse videre – eller blot den selvtillid, der kommer
med at vide, at man kan regne.
Jeg takker Henry Hansen for at
lære mig at regne, men mest af alt for at være et forbillede – altid korrekt,
altid forberedt, altid respektfuld, altid nysgerrig og altid venlig!
Æret være Henry Hansens minde.