Sydfynsk samarbejde om naturfag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sæt et hold til American Football. Det er opgaven i det tværfaglige forløb i biologi og fysik, der fik førstepræmien, da undervisningsministeren i sidste uge kårede Danmarks bedste naturfagslærer. De er to om førstepladsen - Peter Eduard og Danni Pedersen fra Faa­borg Gymnasium. Foruden at undervise gymnasieelever er de med i ScienceLab, der er et samarbejde mellem gymnasiet og folkeskolerne i Faaborg-Midtfyns Kommune.

Hvad går vinderprojektet ud på?

»Eleverne skal stille et hold baseret på logik til American Football. Der er tre pladser - en line back, der skal være bred og have kraft, en running back, der skal have god lungevolumen, og en wide receiver, der skal præstere høj acceleration. De skal teste alle i klassen og stille holdet ud fra resultaterne«, fortæller Peter Eduard, der er uddannet havbiolog.

Hvorfor underviser I folkeskoleelever?

»Det begyndte, fordi vi sendte en invitation til folkeskolerne om ScienceLab og fik kontakt til en lærer, der ønskede inspiration til et forløb om kraft og acceleration. Vi bruger storytelling. Eleverne får en historie, de skal fortælle færdig ved brug af faglige værktøjer. Udgangspunktet er 7. til 12. skoleår. Vores 2.g'ere kan for eksempel være instruktører«.

Men synes I, at de elever, I får fra folkeskolen, er for dårlige fagligt?

»Nej, men problemet er, at der ikke er en høj uddannelsesfrekvens på Sydfyn. Måske kan dette inspirere flere til at gå i gymnasiet. Samtidig går vi ind for, at man udveksler undervisningforløb og udvikler ideer sammen«, siger Peter Eduard.

Undervisningsforløbet kan findes på www.sciencelab.dk

hl@dlf.org