Debat
Politikerne både kan og vil
høre lærernes mening
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uden for politisk kontrol
Marina Norling skriver i Folkeskolen 27. september, at politikere ikke har mulighed for at høre lærernes umiddelbare vurdering af de nationale test. Det er forkert. Der er en evaluering af lærernes brug af testresultaterne og deres vurdering af dem på vej. Folketinget får evalueringen i slutningen af 2013, og den giver netop politikerne indblik i, hvordan både lærere, skoleledere, elever, forældre og kommuner vurderer testene.
Evalueringen skal vise, om indholdet og brugen af de nationale test har styrket skolernes evalueringskultur og elevernes faglige niveau.
Jeg er meget optaget af, at der kommer en grundig evaluering af testene, så vi kan se, om de virker efter hensigten, eller om der bliver behov for ændringer. Testenes indhold er netop et af de centrale punkter, som er med i evalueringen.
Det er rigtigt, at de opgaver, som indgår i testene, er fortrolige. Men det er der en god grund til. Hvis opgaverne var alment kendte, vil de meget hurtigt miste deres værdi som evalueringsværktøj. Men fortroligheden forhindrer dog ikke, at lærerne kan drøfte resultaterne ud fra et pædagogisk formål. Fortroligheden forhindrer heller ikke, at der på lærerværelset og i offentligheden kan foregå debat og drøftelser om testene. Det foregår jo heldigvis også hele tiden.