Debat
Uden for politisk kontrol
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er vidtgående tavshedsbestemmelser om indholdet af de nationale test. Lærere har ikke lov at orientere nogen om indholdet af testforløbet. Ikke som led i tilbagemelding til elever eller forældre og heller ikke som led i en klage til offentligheden over konkrete testopgaver.
Det betyder, at politikere ikke har mulighed for at få et indblik i, hvordan testene opleves i skolens undervisning. De lærere, der har oplevet noget kritisabelt ved testene, risikerer sagsanlæg og fængselsstraf ved at orientere offentligheden om testenes indhold.
Jeg valgte at orientere Folketingets uddannelsesudvalg (nu Børne- og Undervisningsudvalget, redaktionen) om nogle testopgaver, jeg fandt kritisable. Efter nogle uger erfarede jeg, at dette kunne få personlig konsekvens for mig og mit lærerarbejde. Min skoleleder fortalte, at han havde modtaget en opringning fra en overordnet ansat i ministeriet og var blevet orienteret om, at jeg havde brudt tavshedspligten om testopgaverne i de nationale test.
Politikerne har ikke mulighed for at høre læreres umiddelbare vurdering af testene, når lærere ikke har ret til at udtale sig om dem. Testenes indhold befinder sig uden for ethvert begreb om offentlighed og kritik og hviler alene på blind tillid til en lille gruppe af testudviklere og statistikere.