»Forberedelse er lærernes kronjuvel«
Skal lærerne levere god undervisning, skal de have tid nok til at forberede sig, sagde Helen Sørensen og krævede ekstra beskyttelse af forberedelsestiden i en ny arbejdstidsaftale
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ny aftale om lærernes arbejdstid er et af DLF's vigtigste krav ved de kommende overenskomstforhandlinger. Hovedstyrelsen fremlagde et forslag, der peger på, at en ny aftale på en enkel måde skal give lærerne mulighed for at tage det professionelle ansvar for undervisningen. En hjørnesten skal være et maksimum på undervisningstiden.
Helen Sørensen fra hovedstyrelsen ville gerne have formuleringerne strammet op for at sikre, at forberedelsestiden bliver beskyttet i de kommende forhandlinger.
»Forberedelsestiden er lærerens kronjuvel«, sagde hun. »Læreren er - som skuespillere - 'på'. Og det slider. Lærerne har derfor brug for tid og ro til fordybelse og refleksion. Ellers kan de ikke levere god undervisning. Derfor vil jeg foreslå en præcisering i hovedstyrelsens forslag, der knytter forberedelsen til undervisningen«.
Anders Bondo Christensen var positiv over for forslaget, blot ville han være sikker på, at der var en fælles forståelse af, at der er et råderum for forhandlerne, når de skal forhandle. Det bekræftede Helen Sørensen.
»Det er rigtigt, at det ikke står eksakt i tal i vedtagelsen, hvad forberedelsestiden er. Men retningen er givet. Jeg er sikker på, at forhandlerne er klar over, hvilken forventning vi har. De kommer ikke tilbage med noget, der bliver stemt ned«, sagde hun.
Med den præcisering blev forslaget derpå vedtaget af kongressen. Selv hovedstyrelsesmedlem Niels Munkholm Rasmussen, som ellers har været inkarneret modstander af en arbejdstidsaftale baseret på lærernes professionelle råderum, stemte for.
KL's formand Erik Fabrin understregede i sin gæstetale på kongressen, at også kommunerne ønsker en ny arbejdstidsaftale. De vil have mulighed for at skabe en visionær ledelse, mere fleksibilitet og give ledelsen mulighed for løbende at prioritere indsatsen ud fra de aktuelle behov på den enkelte skole, sagde han.
»Mere ledelse, fleksibilitet i arbejdstidsaftalen og mulighed for at prioritere er overskrifter, vi kan tilslutte os, men hvis jeg nu oversætter det med afskaffelse af centrale akkorder, afskaffelse af den lokale aftaleret, differentieret forberedelsestid og total råderet over lærernes arbejdstid, så ser det noget anderledes ud«, advarede fagligt udvalgs formand, Lotte Lange. |