Debat
Så hør dog, hvad vi siger, P.R.T.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Blår i øjnene! Det er, hvad det er. Man vil fra politisk hold sikre, at de elever, der ikke er stærke rent bogligt, også får en chance i folkeskolen og får lyst til og mod på at vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Det lyder jo smukt. Og hvad gør man så? Man gør de praktisk-musiske fag til prøvefag. Men på hvis præmisser? I hvert fald ikke de elever, man gerne ville nå.
Jeg har undervist i madkundskab i en menneskealder og set, hvordan disse elever blomstrede, når de skulle præstere med hænderne. Væk var frustrationerne over »at halte bagefter« i timerne. Her opnåede denne gruppe af elever en respekt fra deres kammerater, fordi de kunne noget. Og hvad sker der så? Man har nu gjort disse håndværksfag til prøvefag på et højt fagligt og teoretisk niveau, der kan skræmme enhver elev, der ikke hører til i »den faglige elite«. Inden for mit fag er der flere områder i læseplanen, der tenderer, hvad der forventes på kokkeuddannelsen. Hovedløst!
Hvis tanken var at ligestille de praktisk-musiske fag med de traditionelle prøvefag, giver det heller ingen mening at tildele fagene så få timer. Jeg har med mine hold 90 minutter om ugen. Her skal eleverne foruden at kapere den horrible mængde teoretisk stof også klare alt det praktiske som at læse og forstå en opskrift eller selv udvikle en ret ved at være nysgerrige og kreative i samarbejde med andre, de skal finde ingredienser frem, tilberede maden, spise, rydde op og gøre rent. Samtidig skal de dokumentere deres arbejde på deres egen hjemmeside til faget. Som jeg ser det, er de blevet »prøveklude« for en læseplan, der er aldeles urealistisk. Skrivebordsarbejde udviklet af folk, som ikke har »fingrene nede i bolledejen«.
Læg dertil, at dette første hold er gået glip af flere måneders fysisk undervisning på grund af coronanedlukningen. Det vækker harme, at enhver appel fra fagfolk til undervisningsministeren om at dispensere herfor, enten gennem reduceret pensum eller ved at droppe prøven, indtil videre blankt er blevet afvist.
Men lad os nu se, om ikke deres selvværd øges, og de virkelig får lyst til en erhvervsfaglig uddannelse, når de har afsluttet eksamen på denne baggrund. Jeg kan have min tvivl.