Anmeldelse
E-tv
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Denne nyudgivelse i serien "Levende billeder i sprogundervisningen" er tænkt som et supplement til den daglige undervisning i 3.-5. klasse i faget engelsk.
Fakta:
Titel: E-tv
Forfatter: Ingelise Jensen
Serie: Levende billeder i sprogundervisningen
Type: Bog med dvd
Forlag: Alinea
Dvd'en indeholder 12 episoder om dagligdags temaer, som hver varer syv-otte minutter, blandt andet "My home", "Family and friends", "The Body & Clothes", "Going out", "Identity". Emner, som passer fint til målgruppen. Lærervejledningen indbefatter kopiark og sange, der kan bruges, før, under og efter man ser dvd'en.
"E-tv" er bygget op som et talkshow, hvor værterne Zoe og Sam inviterer gæster i studiet, som aktiverer og underholder publikum. I første afsnit vælges to reportere blandt publikum, og i de efterfølgende afsnit er der et fast indslag fra reporterne fra forskellige steder i Bristol.
Ideen med et talkshow er i og for sig udmærket. Eleverne er bekendt med genren, og det skaber den fornødne tryghed til gavn for sprogindlæringen. Problemet er imidlertid, at humoren og kommunikationen er så kunstig, at de ældste elever i målgruppen vil føle sig talt ned til og derfor hurtigt vil miste interessen og motivationen. Især interaktionen mellem de to værter, teknikeren og de indbudte gæster er et klassisk eksempel på, når sprog, indhold og kommunikationsform ikke er afstemt i forhold til målgruppen. Danske elever er naturligvis ældre end engelske elever, når de skal tilegne sig det engelske sprog. De skal derfor også kommunikeres med på andre præmisser.
Det er min vurdering, at målgruppen er for bredt defineret, og at "E-tv" sandsynligvis kun vil appellere til 3. klasse i en dansk kontekst.