De fleste yngre børn er i god trivsel. Men i takt med, at eleven bliver ældre, falder trivslen.
ClarkandCompany
Ny undersøgelse: Det går skidt med elevernes trivsel
Især pigerne i de ældste klasser mistrives i højere grad end tidligere, viser ny undersøgelse. Men fagligt set klarer de sig godt, også markant bedre end drengene uden trivselsproblemer.
Lad os starte med en god nyhed: 97 procent af de 7-19-årige
børn og unge kan enten virkelig godt lide skolen, eller synes, den er
nogenlunde.
Det viser den nye rapport ”Børn og unge i Danmark –
Velfærd og trivsel 2022” som VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd, står bag.
Undersøgelsen viser, at de fleste yngre børn er i god
trivsel. Men i takt med, at eleven bliver et ungt menneske, falder
trivslen.
Når man ser på udviklingen over tid, viser rapporten nemlig, at andelen af
7-, 15- og 19-årige, der virkelig godt kan lide skolen, har været faldende i
perioden fra 2009, hvor man første gang lavede undersøgelsen, til 2021, hvor de
nyeste tal er indsamlet.
Faldet i skoleglæde har været mest markant blandt de
7-årige, hvor det er gået fra at 82 procent ’virkelig godt’ kunne lide skolen i
2009 til 63 procent i 2021.
Eleverne klarer sig fagligt godt
Størstedelen af
15-årige får en god standpunktskarakter i dansk og i matematik, viser den nye undersøgelse. Blot 30 procent har et gennemsnit på under 7.
Og de unge har også tiltro til egne evner. For
eksempel vurderer 20 procent af de 15-årige at de klarer sig ’virkelig godt’ fagligt, og 53 procent vurderer, at de klarer sig fagligt ’godt’.
De tal er dog markant
lavere, end hvad de 11-årige elever vurderer om deres faglige kunnen. 26 procent
af de 11-årlige vurderer deres faglige niveau til at være ’virkelig godt’ og 58
procent vurderer at det er ’godt’. Elevernes faglige selvtillid falder med
andre ord med alderen.
Der er fortsat en ikke ubetydelig kønsforskel i de
karakterer, eleverne får, både som standpunkt og til eksamen. Således har 26
procent af de 15-årige piger en standpunktskarakter på 10 eller derover mod 17
procent af drengene. 43 procent af de adspurgte 19-årige drenge rapporterer
desuden om et karaktergennemsnit fra folkeskolens afgangsprøve på mindre end 7
mod 32 procent af de 19-årige unge piger.
Mistrivsel i skolen stiger, og vi ved ikke hvorfor
Især blandt 15-årige og 19-årige viser undersøgelsen tegn på øget mistrivsel i skolen. Flere 15- og 19-årige har
sammenlignet med tidligere oplevet, at de har haft svært ved at koncentrere sig
i timerne, og flere har været kede af det og holdt sig for sig selv.
Stigningen,
der fortrinsvis drives af pigerne, ses på flere parametre: I andelene, der
føler sig ensomme, har lav livstilfredshed, et dårligt selvvurderet helbred,
som oplyser, at de har haft en psykisk lidelse, og blandt de 15-årige også i
andelene med psykosomatiske symptomer eller. adfærds- og trivselsproblemer. På
andre trivselsparametre, for eksempel oplevet tidspres og selvmordsadfærd, ses en
stagnation.
Unge drenge markerer sig hyppigere end jævnaldrende piger, ved
at have en usund livsstil eller en udadreagerende adfærd, som kan skade dem
selv eller deres omgivelser.
Hvorfor unge trives dårligere i dag end tidligere,
kan undersøgelsen ikke give svar på, men peger på folkeskolereformen, lov om
inklusion og corona-nedlukninger kan være mulige forklaringer.
Vi slutter, som vi begyndte, men en god nyhed fra rapporten:
Der ikke tegn på at yngre skoleelever (7- og 11-årige) skulle være plaget af
stigende psykisk mistrivsel.