Inspiration
Det er i frikvarterets frirum eleverne danner deres sociale relationer, derfor er pausen et vigtigt pædagogisk rum, skriver Selma Bulut
Illustration: A-Digit/Getty Images
Lærerstuderende: Opfattelsen af pauser er simpelthen forkert
Selma Bulut har fem bud på, hvordan man kan skabe det gode fællesskabs-skabende frikvarter uden for meget styring fra de voksne.
Fællesskaber
i skolen er afgørende, det kan vi alle blive enige om. Faktum er bare, at mange
børn ikke forstår, hvordan fællesskaber fungerer og har svært ved at afkode,
hvordan man skaber dem.
I
skolen i dag er der flere tilfælde af en rammesat inklusion fremfor at skabe og
udvikle flere velfungerende fællesskaber på tværs af klassen. Når jeg her
anvender ordet inklusion skal det forstås ud fra ordborgsdefinitionen: ”inddragelse i et fællesskab eller en sammenhæng”.
I
mange indskolingsklasser har man fælles-leg for klassen i frikvartererne eller
rammesat leg, der er aftalt i klassen inden.
Skolens
sociale spilleregler dannes i høj grad i skolegården og på legepladsen, derfor
er pausen et vigtigt pædagogisk rum at beskæftige sig med. Det er nemlig i
frikvarterets frirum eleverne danner deres sociale relationer og laver aftaler
indbyrdes med hinanden. Selvom læreren i undervisningen har forsøgt at danne et
fællesskab blandt klassens elever, er det forkert at tro, at de usunde
dynamikker i klassen ikke forsætter udenfor klasselokalet, når der ikke er en
voksen i nærheden. Der er selvfølgelig gårdvagter, men de kan ikke være alle
steder på én gang.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Mange
lever med en forestilling om, at frikvarterne ikke er en del af skolen, og at pauserne
for de fleste børn er et sted, hvor lærerne ikke kan fortælle dem, hvad de skal
lave. Den opfattelse er simpelthen forkert.
Pausen
er for de fleste børn et pædagogisk rum, hvor de kan bevæge sig, snakke og
lege, men de har oftest kun oplevet leg styret af voksne.
Noget
må gøres, men hvordan kan vi sikre det gode fællesskabs-skabende frikvarter
uden for meget styring fra de voksne? Her er fem råd til, hvordan man kan løse problemet.
- Man kan i større grad sikre, at det er
velkendte lærere eleverne møder i frikvarteret. Fordi læreren har et kendskab
til klassens sociale dynamikker, vil det være muligt at hjælpe med at bryde de
usunde af slagsen og styrke fællesskabet.
- Nogle børn opgiver i dag at blive en del
af livet skolegården og går ofte forvildet rundt alene. Det kan undre lærerne,
fordi de måske i undervisningstimerne virker som om, de er en del af
fællesskabet. Ved aktivt at lære børnene om de sociale koder for, hvordan man
opfører sig i skolegården, kan man hjælpe børnene med ind i fællesskabet.
- Man kan involvere forældrene og lad dem
opfordre børnene til fri leg derhjemme i stedet for målstyret læringsleg.
- For
at skabe gode fællesskaber er det vigtigt, at man også involverer alle teamets
lærere og ikke kun klasselæreren og klassepædagogen.
- Søg hjælp udefra: Her er der for
eksempel projekter som ’Skolestartsvenner’, der handler om at skabe fællesskaber,
hvor et team af studerende hjælper med at skabe et fællesskab i klassen.