Forskning
Tre ledertyper i skolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) beskriver tre gennemgående ledertyper i rapporten »Strategier for læreres og pædagogers kompetenceudvikling«.
Eva har fundet frem til de tre karakteristiske ledelsestilgange til medarbejdernes udvikling. Der er tale om »idealtyper«, og i praksis vil man sjældent udelukkende repræsentere én af typerne.
Den strategiske leder
• Følger både dessiner og gode råd fra kommunen om kompetenceudvikling.
• Arbejder målrettet i sin egen institution med at afdække individuelle behov og ønsker.
• Tænker kompetenceudvikling som institutionsudvikling.
• Er lydhør over for medarbejdernes ønsker, men ser det også som medarbejdernes mulighed for personlig og faglig udvikling.
Den kommunale bestyrer
• Tilslutter sig den retning, den kommunale kompetenceudviklingspolitik udstikker.
• Ser det ikke som sin opgave at udfordre eller supplere kommunens indsatser.
• Er bindeled mellem det kommunale niveau og medarbejderne.
• Eventuelle sidegevinster i forhold til medarbejdernes udvikling er sekundære.
Ad hoc-navigatøren
• Følger hverken en kommunal plan eller arbejder lokalt systematisk og strategisk med kom-petenceudvikling.
• Er fortrinsvis responderende på krav oppefra og behov nedefra.
• Er måske ikke uinteresseret i de kommunale indsatser og heller ikke i institutionens eller medarbejdernes udvikling, men agerer primært responsivt i stedet for proaktivt.